https://gateway.aryaktravel.com/api/
گردشگری آریاک سفر 17 مرداد ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
در این مقاله قرار است آب و هوای آنتالیا و بهترین فصل برای سفر به این شهر ساحلی و آب‌تنی کردن در دریای آن را بررسی کنیم.

کشور ترکیه مقصدی محبوب برای گردشگران و حتی مهاجران ایرانی محسوب می‌شود. آب‌وهوای متفاوت در فصول مختلف سال و شهرهای دیدنی آن از جمله دلایل این محبوبیت در بین گردشگران است. آثار تاریخی، مراکز خرید بزرگ، سواحل دیدنی و بافت شهری زیبا هر سال گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

 استانبول، ازمیر، آنتالیا و سایر شهرهای دیدنی این کشور به همراه آب و هوای متنوع در بخش‌های مختلف کشور، مقصدی بی‌نظیر را برای سفر مهیا می‌کند. در این میان، شهر آنتالیا ویژگی‌های برجسته‌ای دارد که هر گردشگری با هر سلیقه‌ای را به خود جذب می‌کند. آنتالیا شهری است که هم می‌توانید از آفتاب گرم و ساحل آن لذت ببرید؛ هم می‌توانید روزهای معتدل و بارانی داشته باشید. در این مقاله از مجله گردشگری آریاک قرار است به بررسی آب و هوای آنتالیا بپردازیم. اگر به دنبال بهترین زمان برای سفر به آنتالیا هستید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

معرفی شهر آنتالیا

تعداد جاذبه‌های گردشگری آنتالیا به حدی زیاد است که به ندرت می‌توان چنین شهری با این تنوع از جاذبه گردشگری را پیدا کرد. آب و هوای سالم، گرم و معتدل، فصل‌های بارانی، خط ساحلی زیبا در کنار دریای مدیترانه، اماکن تاریخی، زندگی شبانه، طبیعت زیبا، انواع فستیوال‌ها و مراکز خرید، همه و همه را فقط با سفر به آنتالیا به دست می‌آورید. برای دانستن بهترین زمان سفر به آنتالیا ابتدا باید اطلاعاتی درباره این شهر بی‌نظیر داشته باشیم.

آنتالیا تاریخ غنی و آثار باستانی بسیاری دارد که به دوران امپراتوری روم و حتی قبل از آن بازمی‌گردد. همچنین موزه باستان شناسی آنتالیا یکی از مکان‌های دیدنی این شهر و برای علاقه‌مندان به تاریخ جذاب است. شهر آنتالیا علاوه‌بر تاریخ غنی، زیبایی‌های طبیعی زیادی دارد. اطراف شهر با کوه‌های خیره‌کننده احاطه شده‌اند. دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی در کوهستان و پاراگلایدر ازجمله تفریحاتی است که در این مناطق طبیعی زیبا می‌توانید تجربه کنید.

کمتر کسی را می‌توان یافت که گردش در ساحل و تفریحات ساحلی را دوست نداشته باشد. به لطف دریای مدیترانه، آنتالیا یکی از زیباترین و جذاب‌‌ترین ساحل‌های دنیا را دارد. معروف‌ترین ساحل آنتالیا ساحل لارا است که کیلومترها امتداد دارد. ترکیب اعجابانگیز جاذبه‌های گردشگری گوناگون، این شهر را به مقصدی ایده‌آل برای مسافران تبدیل کرده است. با خرید تور ترکیه و رفتن به شهر آنتالیا، از طبیعت زیبای این شهر بهره‌مند شوید. 

آب و هوای آنتالیا

تصویری از سواحل آنتالیا

آب و هوای شهر آنتالیا چگونه است؟

در این راهنمای سفر به آنتالیا باید به شما بگوییم که شهر ساحلی آنتالیا در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. این شهر از جنوب به دریای مدیترانه می‌رسد؛ بنابراین دور از ذهن نیست که آب و هوای این شهر مدیترانه‌ای باشد. آب و هوای آنتالیا در زمستان معتدل و بارانی و در طول فصل تابستان گرم است. این ویژگی‌های آب‌وهوایی در کنار ساحل زیبا، در هر فصلی از سال گردشگران بسیاری را به این بهشت زیبا می‌کشاند.

این شهر در بیشتر روزهای سال آفتابی است. دمای آب دریا در هیچ فصلی آنقدر سرد نمی‌شود که قابل تحمل باشد. دمای آب دریا در زمستان حداقل 15 درجه و در تابستان به 28 درجه می‌رسد. همچنین دمای هوا از 5 تا 35 درجه سانتی‌گراد متغیر است.

میانگین دمای هوای آنتالیا در ماه های مختلف سال

برای انتخاب بهترین زمان سفر به آنتالیا، میانگین دمای هوا یکی از فاکتورهایی است که بیشتر گردشگران به آن توجه خاصی دارند. در اواخر پاییز و ابتدای زمستان دمای هوا کاهش می‌یابد. در ماه دسامبر، میانگین دمای هوا 12 درجه سانتی‌گراد و میانگین بارندگی 21 میلی‌متر است. از ژانویه به بعد روند افزایش دما و کاهش بارندگی شروع می‌شود؛ تا جایی که در تابستان بارندگی تقریباً صفر و دمای هوا به 30 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. جدول میانگین دما برحسب درجه سانتی‌گراد و بارندگی برحسب میلی‌متر را در فصل‌های مختلف شهر آنتالیا در پایین ببینید.

آب و هوای آنتالیا در زمستان

همانند بیشتر نقاط جهان، زمستان مرطوب‌ترین فصل سال در شهر آنتالیا است. در این فصل دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و بارندگی به شدت افزایش می‌یابد. بیشتر بارش‌ها در این شهر به صورت بارش‌های تند و رگباری همراه با رعد و برق است؛ اما گاهی پیش می‌آید که بارندگی آرام‌تر باشد و برای چند روز ادامه پیدا می‌کند. میانگین دمای هوا در فصل زمستان در شهر آنتالیا بین 10 تا 14 درجه است. هرچند که این آمار و ارقام ممکن است تغییر کند، اما به طور کلی در این فصل شرایط تغییر چندانی نخواهد کرد. اگر سفر در فصل سرد سال را دوست ندارید، به‌هیچ‌عنوان تور آنتالیا را برای زمستان نخرید.

آب و هوای آنتالیا در زمستان

تصویری از شهر آنتالیا در زمستان

آب و هوای آنتالیا در بهار

آب و هوای شهر آنتالیا در بهار معتدل‌تر می‌شود؛ به همین دلیل بهترین زمان سفر به آنتالیا فصل بهار و اوایل تابستان است. بسیاری از ساکنان شهر آنتالیا فصل بهار این شهر را بیشتر از سایر فصل‌ها دوست دارند. به عقیده آ‌ن‌ها بهترین زمان سفر به آنتالیا از اواسط ماه آوریل تا اواسط ماه ژوئن، یعنی همان فصل بهار است. در بهار هرچند که هوا گرم‌تر شده، اما آب‌وهوا معتدل شده است. همچنین میزان بارندگی در این فصل کاهش می‌یابد اما بارندگی به پایان نمی‌رسد.

در کنار آب و هوای معتدل بهاری، آنتالیا طبیعت زیبایی دارد. همچنین با گرم شدن هوا قدم زدن در ساحل زیبای این شهر و لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری یا تفریح در کوه‌ها و طبیعت زیبای اطراف شهر، غذاهای محلی و خرید کردن از مراکز خرید بزرگ شهر حس یک زندگی لاکچری و تفریحی به‌یادماندنی را به شما می‌دهد.

آب و هوای آنتالیا در تابستان

در تابستان بارندگی به حداقل می‌رسد و دمای هوا تا 35 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند. بیشتر روزها در تابستان آنتالیا آفتابی است؛ بنابراین تابستان مناسب‌ترین فصل برای گردشگرانی به شمار می‌آید که به تفریح‌های آبی علاقه دارند. با نزدیک شدن به آخر تابستان، آب و هوای آنتالیا در شهریور معتدل‌تر می‌شود و دمای هوا کمی کاهش پیدا می‌کند. بارندگی‌ نیز مجددا شروع می‌شود. آب و هوای آنتالیا در مهر ماه با شهرویور تفاوت چندانی ندارد.

آب و هوای آنتالیا در پاییز

پاییز یکی از زیباترین فصل‌های سال در آنتالیا است. طبیعت زیبای اطراف آنتالیا در فصل پاییز جلوه خاصی به این شهر می‌دهد. هوا در شروع و اواسط پاییز، معتدل است. با اتمام پاییز و شروع زمستان، میانگین دمای هوا تا 12 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. آب و هوای آنتالیا در آبان ماه به قدری خوب و ملائم است که گردشگران بسیاری را برای سفر مجاب می‌کند.

بهترین زمان سفر به آنتالیا چه فصلی است؟

 آب و هوای شهر آنتالیا در تابستان، گرم با بارندگی کم و در زمستان، معتدل و بارانی است. اگر شما به روزهای آفتابی علاقه دارید، بهترین زمان سفر به آنتالیا برای شما بین ماه‌های ژوئن تا سپتامبر است. ماه جولای به طور معمول گرم‌ترین ماه سال است. در این ماه حداکثر دمای هوا به 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و میانگین دمای این ماه 25 درجه سانتی‌گراد است.

به تصویر زیر دقت کنید. نمودار نارنجی با محور عمودی سمت راست، میانگین دما را نشان می‌دهد. نمودار خط شکسته آبی‌رنگ هم به وسیله محور عمودی سمت چپ میزان بارندگی هر ماه را نشان می‌دهد. برای هر ماه سال، جایگاهی روی محور افقی پایین نمودار اختصاص داده شده است. با بررسی این نمودار، تغییرات دما و بارندگی را به خوبی درک می‌کنید.

علاوه‌بر کسانی که عاشق روزهای آفتابی هستند، تابستان برای دوستداران تفریح‌های آبی هم مناسب‌ترین فصل است. میانگین دمای آب دریا در ماه‌های ژوئن تا اکتبر 23 درجه سانتی‌گراد می‌شود؛ به همین دلیل از آخرین ماه بهار تا اولین ماه پاییز، مناسب‌ترین زمان برای سفر علاقه‌مندان به تفریحات آبی است.

اگر به روزهای بارانی با دمای معتدل‌تر علاقه دارید، فصل‌های بهار و پاییز یا حتی زمستان برای شما مناسب‌تر است. در زمستان بیشترین بارندگی و پایین‌ترین دما را داریم. این بستگی به سلیقه شما دارد که کدام فصل را برای سفر کردن بیشتر دوست دارید.

نمودار میانگین دمای هوا و میزان بارش در آنتالیا در طول سال

نمودار میانگین دمای هوا و میزان بارش بین ماه‌های ژانویه و دسامبر در آنتالیا

ارزان ترین فصل برای سفر به آنتالیا

فصل پاییز آنتالیا شرایط منحصربه‌فردی دارد. تعداد کم گردشگران، آب و هوای ملایم و قیمت‌های ارزان، از ویژگی‌های فصل پاییز در آنتالیا است. با کاهش تعداد گردشگران در آنتالیا، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. این کاهش قیمت در زمستان نیز ادامه دارد. البته تفاوت عمده زمستان با پاییز در این است که شما در پاییز هنوز می‌توانید به تفریح بپردازید؛ درحالی که در زمستان به دلیل کاهش دما و بارندگی زیاد با محدودیت بیشتری مواجه خواهید شد.

ماه‌های سپتامبر و اکتبر ماه‌های پایانی فصل توریستی در آنتالیا هستند. با شروع این ماه‌ها، قیمت هتل، خرید، گردشگری، رستوران‌ها و ... کاهش می‌یابد. باوجود اینکه فصل بهار از نظر بارندگی و دمای هوا شبیه به پاییز است، اما به دلایل بسیاری در بهار قیمت‌ها رو به افزایش است.

 بهار شروع فصل توریستی آنتالیا است و هیچ‌کس نمی‌خواهد آب و هوای ملایم بهاری با روزهای بارانی و آفتابی پی‌درپی در طبیعت زیبای آنتالیا را از دست بدهد. پس دور از ذهن نیست که در فصل بهار و با وجود تعطیلات بهاری در ایران، جمعیت گردشگران در آنتالیا افزایش می‌یابد.

گران ترین فصل برای سفر به آنتالیا

همان‌طور که ارزان‌ترین زمان سفر به آنتالیا وابسته به کاهش گردشگر و به پایان رسیدن فصل توریستی بود، گران‌ترین زمان سفر به آنتالیا نیز به اوج فصل توریستی بستگی دارد. با فرارسیدن آخرین ماه بهار، آنتالیا آب و هوای معتدلی دارد و روزبه‌روز بارندگی در آن کمتر می‌شود؛ درنتیجه گردشگران بیشتری به سمت این شهر هجوم می‌آورند و هزینه های سفر به آنتالیا افزایش پیدا می‌کند.

البته که هیچ گرانی بی‌دلیل و هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست. آخرین ماه بهار به همراه سه ماه تابستان، بهترین روزها برای لذت بردن از جاذبه‌های این شهر زیبا هستند؛ بنابراین هرچند شما مجبور می‌شوید بیشتر هزینه کنید، ولی قطعاً تجربه لذت‌بخش‌تری خواهید داشت.

کلام آخر

در این مقاله از مجله گردشگری آریاک آب و هوای آنتالیا و بهترین زمان برای سفر به این شهر دوست‌داشتنی را بررسی کردیم. انتخاب بهترین زمان برای سفر به آنتالیا بستگی به شرایط مالی، کاری و سلیقه شخصی شما دارد. حتماً میزان بودجه‌ای را که برای این سفر اختصاص می‌دهید در نظر بگیرید. به شرایط آب و هوایی توجه کنید و برای فعالیت‌هایی که می‌خواهید در آنجا انجام دهید برنامه‌ریزی کنید. با در نظر گرفتن تمامی این شرایط، مطمئناً سفری لذت‌بخش را تجربه خواهید کرد؛ چرا که آنتالیا شهری است که به جرئت می‌توان گفت بهشت روی زمین است.

سؤالات متداول:

1. بهترین زمان سفر به آنتالیا چه فصلی است؟

توریستی‌ترین و بهترین زمان برای سفر آنتالیا فصل بهار و تابستان است؛ چراکه در آنتالیا در این فصل آب و هوای معتدلی دارد و روزبه‌روز بارندگی در آن کمتر می‌شود.

2. ارزان ترین زمان سفر به آنتالیا چه موقعی است؟

در فصل پاییز و فصل زمستان به دلیل کاهش دمای هوا و سرد شدن آنتالیا مسافران کمتری به این شهر ساحلی سفر می‌کنند؛ بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط هواپیما کاهش می‌یابد.  

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk