https://gateway.aryaktravel.com/api/

برج گالاتا استانبول با نمای پانورامای شهر

گردشگری آریاک سفر 24 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
برج گالاتا استانبول به یکی از بهترین مکان‌های دیدنی و تاریخی ترکیه است و یکی از اولین مکان‌هایی محسوب می‌شود که توریست‌های شهر استانبول از آن دیدن می کنند.

برج گالاتا به عنوان یکی از بهترین مکان‌های گردشگری در ترکیه، توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جلب کرده است. این بنای تاریخی قرن‌هاست که پابرجا مانده است و یکی از اولین مکان‌هایی محسوب می‌شود که توریست‌های شهر استانبول می‌خواهند از آن دیدن کنند. اکنون نزدیک به 675 سال است که برج گالاتا در شهر استانبول ساخته شده است و جز بهترین مکان‌های تاریخی در ترکیه محسوب می‌شود.

تصویری از برج گالاتا استانبول

تصویری از برج گالاتا استانبول

تاریخچه برج گالاتا

این بنا یکی از نمادین‌ترین جلوه‌های بصری در شهر استانبول محسوب می‌شود که به محله بی‌اغلو و کاراکوی مشرف می‌شود. به طوری که از دور می‌توانید نورهای رنگارنگ برج را در سراسر شب مشاهده کنید. این برج در سال 1384 میلادی و در دوران امپراطوری رم شرقی ساخته شده است. ارتفاع برج به 67 متر می‌رسد و در گذشته به عنوان یکی از بلندترین ساختمان‌های استانبول به شمار می‌رفت. البته اکنون با وجود برج‌ها و آسمان‌ خراش‌های بلند، دیگر برج گالاتا به عنوان بلندترین ساختمان این شهر نیست. با این وجود هنوز هم جز قدیمی‌ترین عمارت‌های استانبول است که هر گردشگری باید از آن دیدن کند.

در گذشته منجمان از این ساختمان به عنوان رصدخانه استفاده می‌شد. در قرن 18 و 19 چندین مرتبه این عمارت دچار آتش‌سوزی شد. البته اکنون بازسازی شده است و شما می‌‌توانید در تور استانبول از آن بازدید کنید.

هدف اصلی از ساخت برج گالاتای استانبول، نظارت بر حمل و نقل کشتی‌ها و شناسایی کشتی دشمنان بود. این ساختمان 9 طبقه دارای وزنی حدود 10 هزار تن است که در طی تاریخ استانبول شاهد داستان‌های زیادی بوده و اتفاقات زیادی در آن رخ داده است. در طی قرون متمادی، این برج با طوفان‌ها و بادهای شدید روبرو شده است که در نهایت به سقف آن آسیب رسانده است. اما اکنون سقف آن به شکل گنبدی ساخته شده است.

معماری برج گالاتا

معماری برج گالاتا

معماری برج گالاتای استانبول

وقتی از ساحل گالاتا به این برج نگاه کنید، متوجه معماری خاص آن می‌شوید. اگرچه در طول تاریخ صدمات زیادی به این ساختمان وارد شده (شدیدترین آن در سال 1509 بوده است)، اما همچنان پایدار و مقاوم در شهر استانبول قرار دارد. این بنا چندین مرتبه بازسازی و مرمت شده که یک بار آن توسط هایرتدین (مشهورترین معمار قرن شانزدهم ترکیه) بوده است.

اکنون چیزی که به عنوان عمارت گالاتا در مقابل شما قرار می‌گیرد، یک بنای بلند و آجری است که در آن یک اتاق چوبی کوچک نیز ساخته شده است.

اگرچه در طی سده‌ها از این برج به عنوان رصدخانه و یا زندان استفاده شده است، اما اکنون یک مکان توریستی به همراه یک رستوران است. وقتی از کوچه‌های خیابان تکسیم به سمت برج حرکت می‌کنید، باید چند پله سنگی قدیمی را پشت سر بگذارید و سپس از درب چوبی این ساختمان عبور کنید.

معماری برج گالاتای مثل سایر برج‌های قدیمی که نمونه‌های آن در ایران نیز وجود دارد، با پله‌های مارپیچی است که برای رفتن به طبقات بالا باید این پله‌ها را پشت سر بگذارید. البته این برج یک فرق اساسی با سایر مکان‌های توریستی تاریخی نیز دارد که از جمله باید به آسانسور آن اشاره کنیم. به طوری که مجبور نیستید برای رفتن تا طبقه هفتم  برج فقط از پله‌ها بالا بروید. البته دو طبقه آخر برج آسانسور ندارد و باید با پله این دو طبقه را طی کنید.

همانطور که گفتیم در این برج یک رستوران نیز وجود دارد که به سبک سنتی ترکیه طراحی شده است. در این رستوران می‌توانید غذاها و نوشیدنی‌های مخصوص مردم ترک را سفارش دهید.

افسانه برج گالاتا

در مورد این اثر تاریخی داستان‌ها زیادی وجود دارد. یکی از معروف‌ترین داستان‌ها به یک هوانورد افسانه‌ای عثمانی مرتبط است. گفته شده است که احمد چلبی مشاهدات خود را در یک سفرنامه معروف ثبت کرده و گفته است که حذارفن چلبی با بال‌هایی که به بازویش متصل کرده بود، از بالای برج به میدان دوغانجیلار در اوسکودار پرواز کرده است. اما چون امپراتور عثمانی به این مرد مشکوک شد، او را زندانی کرد.

یک داستان دیگر در مورد برج گالاتا نیز وجود دارد که می‌گوید مردی به نام گالاتا برای اینکه به دختری که دوستش دارد، برساند خودش را از برج دختر پرتاپ می‌کند و به تنگه بسفر می‌افتد. یک افسانه دیگر در مورد این عمارت می‌گوید در بالای این برج، گالاتا و معشوقه‌اش با همدیگر ازدواج می‌کنند.

نمایی از برج گالاتا و شهر استانبول

نمایی از برج گالاتا و شهر استانبول

چرا باید از برج گالاتا استانبول دیدن کنید؟

دلیل بازدید بسیاری از مردم از این برج، بالا رفتن از 9 طبقه و تماشای مناظر زیبای شهر است. دیدن ساحل گالاتا و تنگه بسفر، خانه‌های رنگارنگ شهر، مسجد کبود و ایاصوفیه و یا دیدن دریای مرمره از نمای بالا یکی از جذابیت‌های این برج است. در واقع وقتی در طبقه نهم گالاتا قرار می‌گیرید، یک نمای پانورما در زیر پای شما قرار می‌گیرد که شاید نمونه آن را در کمتر جایی مشاهده کنید.

زمان بازدید از برج گالاتا بدون دوربین عکاسی نروید، شاید دیگر فرصتی برای بازدید از چنین منظره‌ای را نداشته باشید. در زمان غروب آفتاب با دیدن نمای شهر، می‌توانید به صدای مرغان دریایی نیز گوش بسپارید.

فاصله برج گالاتا تا میدان تکسیم

اکثر ایرانی‌هایی که به شهر استانبول می‌روند، با میدان استقلال یا میدان تکسیم آشنایی کامل دارند. به همین به دنبال فاصله مکان‌های توریستی با این میدان می‌گردند. خوشبختانه برج گالاتا با میدان تکسیم فاصله زیادی ندارد و حتی می‌توانید بدون اینکه از هیچ ماشین یا وسیله نقلیه‌ای استفاده کنید، تنها با پیاده‌روی به برج بروید.

فاصله برج گالاتا تا میدان تکسیم با پای پیاده تنها 20 دقیقه است. ضمن اینکه در طی این مسیر می‌توانید از خیابان‌ها و فروشگاه‌های خیابان تکسیم نیز دیدن کنید و از تماشای مسیر لذت ببرید.

آدرس برج گالاتا استانبول

شهر استانبول شامل دو قسمت اروپایی و آسیایی است و قسمتی که این دو بخش به همدیگر متصل شده‌اند، شاخ طلایی نام دارد. برج گالاتا درست در قسمت شمالی شاخ طلایی قرار دارد. اگر بخواهید به این برج بروید باید خیابان تکسیم را پشت سر بگذارید که در انتهای این خیابان قرار دارد.

آدرس برج گالاتا استانبول در محله بی‌اغلو است. برای رفتن به این عمارت می‌توانید از طریق تراموا، مترو و فونیکولار از هر قسمتی از شهر نیز اقدام کنید.

بخش‌های مختلف برج گالاتا

مثل هر اثر تاریخی دیگر این ساختمان 67 متری 9 طبقه از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. ضخامت دیوارهای این ساختمان 3.75 متر است که در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شود و یکی از دلایل پایداری بنا در طی قرون متمادی بوده است. قطر داخلی برج 8.95 متر و قطر خارجی آن 16.45 متر است.

این ساختمان تاریخی از سه بخش شامل ورودی، سکوی تماشا و رستوران تشکیل شده است.

بخش ورودی برج

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم در مقابل ورودی این عمارت چند پله سنگی قرار دارد که بعد از آن به درب چوبی برج می‌رسید. باید از پله‌های مارپیچ آن عبور کنید تا به طبقات فوقانی برسید. هیجان اصلی بازدید از این برج در طبقات آخر است که حتما باید از آن دیدن کنید. در بخش ورودی این ساختمان یک فروشگاه سوغاتی نیز وجود دارد که می‌توانید خریدهای خود را از اینجا تهیه کنید.

سکوی تماشای برج

بخش دیگری از این ساختمان است که در طبقه آخر قرار دارد و وقتی به اینجا می‌رسید می‌توانید نمای 360 درجه شهر استانبول را به تماشا بنشینید. بهترین زمان برای بازدید از این برج صبح است که هنوز جمعیت زیادی به سمت برج سرازیر نشده است و به آسودگی می‌توانید از تمامی قسمت‌های آن دیدن کنید.

رستوران و کافه برج

اگر در میانه بازدیدهایتان از برج گالاتا خسته شدید می‌توانید به رستوران این برج در طبقه بالا بروید. در این رستوران انواع غذاهای ترکی سرو می‌شود و دیزاین و دکور آن به سبک سنتی ترکی است. وجود انواع غذاهای لذیذ می‌تواند خستگی یک بازدید طولانی را از تن شما بیرون کند.

رستوران برج گالاتا

رستوران برج گالاتا

قیمت ورودی برج گالاتا

هزینه بازدید از این برج برای بزرگسالان و کودکان با هم تفاوت دارد. قیمت بازدید برای کودکان 12 لیر و برای بزرگسالان 25.5 لیر است. این ساختمان از 9 صبح تا 8:30 شب باز است و می‌توانید با تهیه یک بلیط به مدت چند ساعت از آن دیدن کنید. البته یک ساعت برای بازدید از برج کافیست.

پل گالاتا نیز که توسط لئونادو داوینچی به شکل مهندسی‌شده طراحی شده است، در این نزدیکی قرار دارد که به شکل رایگان می‌توانید از آن دیدن کنید.

نظرات توریست‌ها درباره برج گالاتا

گردشگران زیادی سالانه از این برج بازدید می‌کنند که از تمامی کشورهای دنیا هستند. آنچه در این مطلب می‌خوانید همه نظرات توریست‌هایی از سراسر دنیاست و فقط مختص به ایرانی‌ها نیست.

- نظر توریست درباره نحوه تهیه بلیط

در سفر به استانبول ضروری است که از برج گالاتا دیدن کنید. هیچ کس نمی‌تواند از بازدید این منظره شگفت‌انگیز بگذرد. من از قبل بلیط تهیه نکرده بودم و ساعت 11 صبح به آنجا رسیدم. تقریبا 10 دقیقه در صف منتظر ماندم تا توانستم بلیط را تهیه کنم.

- نظر توریست درباره آسانسور برج گالاتا

این برج باشکو یک نمای 360 درجه به شهر دارد و در ورودی آن 2 آسانسور برای انتقال گردشگران راه‌اندازی شده است. بالاترین قسمت برج کافه و رستوران گالاتا است که در حین میل کردن غذا می‌توانید از منظره زیبای شهر استانبول لذت ببرید. رستوران برج از ساعت 8 شب خدمات ارائه می‌دهد. فروشگاه‌هایی نیز در قسمت ورودی برج وجود دارد که می‌توانید از آنجا خرید کنید.

- نظر توریست درباره خیابان برج

شما می‌توانید در خیابان‌های باریک اطراف برج قدم بزنید. یکی از این خیابان‌ها Galip Dede است که به سمت خیابان تکسیم منتهی می‌شود. در این خیابان فروشگاه‌های صنایع دستی، سوغاتی و ابزار موسیقی با گالری‌های هنری وجود دارد.

- نظر توریست درباره بازدید در روزهای سرد زمستان

با اینکه در فصل زمستان به استانبول سفر کرده بودم و هوا به شدت سرد بود، اما از دیدن منظره زیبای شهر از بلندی برج گالاتا لذت بردم و می‌توانم بگویم یک منظره قابل توجه و متفاوت نسبت به سایر مناطق گردشگری بود.

- نظر توریست درباره بازدید از برج در زمان شب

با وجودی که در زمان شب برای بازدید از برج گالاتا رفته بودم، اما منظره فوق‌العاده زیبایی را دیدم. به طوری که حتی پل گالاتا در بین منطقه آسیایی و اروپایی هم به خوبی دیده می‌شد.

- نظر توریست درباره بازدید از برج در صبح

من در زمان صبح برای بازدید از این برج رفته بودم و یک منظره باشکو در زیر پای من بود که تا به حال آن را تجربه نکرده بودم. صبح شنبه وقتی آفتاب سراسر شهر را در برگرفته بود، من می‌توانستم از دیدن یک منظره عالی در بالای برج لذت ببرم.

حرف آخر

وقتی به شهر استانبول سفر می‌کنید، حیف است که از جاذبه گردشگری به نام برج گالاتا دیدن نکنید. ساحل گالاتا، گذشتن از پل گالاتا و سرانجام بالا رفتن از برج جزء سرگرمی‌های تکرار نشدنی سفر شماست. این برج یکی از معدود آثار تاریخی است که آسانسور دارد و می‌توانید به جای پله‌ها، تا طبقه هفتم از طریق آسانسور بروید. اما جادوی اصلی برج از طبقه هشتم شروع می‌شود که می‌توانید از پشت شیشه نمای پانورمای شهر را به تماشا بنشینید.

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk