https://gateway.aryaktravel.com/api/
گردشگری الهه ارباب جعفری 16 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
در این قسمت از آریاک سفر با ما همسفر خواهید شد تا با حمام باستانی تفلیس آشنا و از اهمیت آن با خبر شوید.

حمام گوگردی تفلیس

حمام‌ها همیشه در کنار بازار‌ها و دیگر مکان‌های عمومی جایی برای مبادله و آشنایی بوده‌اند اما در این قسمت از مجله گردشگری آریاک سفر قصد داریم به سراغ معرفی حمامی با بوی تند گوگرد در شهر تفلیس برویم. باید بدانید که حمام گوگردی تفلیس یکی از مهم‌تری قطب‌های گردشگری تفلیس است و سالانه مسافران زیادی تنها برای تجربه‌ی این استحمام متفاوت به گرجستان سفر می‌کنند. اگر شما هم از افرادی هستید که قصد سفر با تور تفلیس را دارید، باید بازدید و استفاده از حمام گوگردی مشهور این شهر را در لیست برنامه‌ی سفر خود در این شهر قرار دهید. بگذارید در این مطلب کمی به گذشته برویم و شما را با دلیل شکل گیری این شهر آشنا کنیم. 

حمام گوگردی تفلیسگنبدهای حمام گوگردی تفلیس


تاریخچه پیدایش

در قرن ۵ میلادی، پادشاه و حاکم آن زمان یعنی« پادشاه کارتل» در زمان شکار با منطقه‌ای پر از چشمه‌های آب گرم گوگردی مواجه می‌شود و فکر تاسیس شهری جدید به ذهن او می‌افتد. از زمان پادشاهی او تا حدود قرن ۱۷ میلادی این شهر تکمیل می‌شود و به دلیل ریشه‌ی اصلی پیدایش آن به تبلی به معنای آب گرم شناخته می‌شود. تفلیس کنونی نتیجه‌ی کشف مهم حاکم این شهر بوده است و به همین جهت حمام های آب گرم گوگردی تفلیس به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری گرجستان مورد استقبال مسافران و اشخاص مهم دنیا قرار گرفته است. حالا که داستان پیدایش تفلیس را می‌دانید احتمالا متوجه اهمیت آن در فرهنگ و باورهای مردم این منطقه هم بشوید. در ادامه با ما همراه شوید تا کمی درباره معماری و سبک این حمام‌های باستانی اطلاعات کسب کنیم. 

شروع ساخت حمام تصویری قدیمی از حمام گوگردی در تفلیس

معماری حمام‌های گوگردی

از آنجایی که می‌دانید، در گذشته گرجستان بخشی از کشور ایران بوده است و به همین دلیل، زمانی که این کشور برسید با معماری‌‌های آشنایی مواجه می‌شوید که نمونه‌ی مشخص آن را می‌توانید در حمام‌های گورگردی مشهور تفلیس ببینید. زمانی که به منطقه‌ی آبانتوبانی برسید قطعا متوجه گنبد‌های قدیمی با شیشه‌هایی که در مرکز این گنبدها قرار دارد، خواهید شد. در حقیقت حمام‌های گوگردی تفلیس با حمام‌های سنتی ایرانی هیچ تفاوتی ندارند؛ غیر از این که آب گرم حمام در آبانتوبانی از چشمه‌های جوشان طبیعی تامین می‌شوند. سقف‌های گنبدی، بخش‌بندی‌های مختلف حمام و حتی استفاده از لنگ و نوع ماساژی که به عنوان خدمات در این محل دریافت می‌کنید هم به حمام‌های ایرانی شباهت دارند. حمام عباسی که یکی از حمام‌های گوگردی معروف این منطقه است به سبک صفوی‌ها ساخته و تزئین شده است می‌تواند گواه این مسئله باشد که اغلب این حمام‌ها از معماری سنتی ایرانی بهره گرفته‌اند. 

معماری داخلی حمام گوگردی تفلیس

استخرهای آب گرم گوگرد دار

خواص درمانی

از آن جایی که این حمام‌ها با آب گرم ۳۰ تا ۴۲ درجه‌ی گوگردی و خالص تامین می‌شوند، می‌توان گفت که استحمام و استراحت در این آب‌های معدنی می‌تواند خاصیت درمانی نیز داشته باشد. آب گرم این استخرهای گوگردی روی پوست و مشکلات پوستی، رماتیسم، مشکلاتی از قبیل بیماری‌های مفاصل و… را به شکل حیرت انگیزی درمان و بهبود می‌بخشد. از سمت دیگر باید توجه داشته باشید که با وجود بوی نامطبوع گوگرد این استخر های آب کاملا پاکیزه هستند و بعد از مدتی به بو و حرارت آب عادت می‌کنید. 


تصویر حمام گوگردیتصویر گنبد حمام باستانی تفلیس

خدمات ویژه

در صورتی که بلیط‌های ورود به  این حمام‌ها را تهیه کنید، فارغ از این که داخل حوض‌های اختصاصی استحمام کنید یا خیر، از نوشیدنی‌های محلی و خوشمزه و همینطور از ماساژهای مخصوص هم بهره می‌برید؛ البته باید بدانید که این ماساژها تقریبا شبیه به مشت و مال‌های حمام ایرانی هستند و نباید انتظار ماساژی لطیف یا آرام را داشته باشید. در نهایت اگر تمایل دارید برای تجربه‌ی این حمام متفاوت به تفلیس سفر کنید، آریاک سفر می‌تواند تور تفلیس را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار دهد. 

نمای درونی حمام باستانی تفلیس

حمام تفلیسی

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk