https://gateway.aryaktravel.com/api/
گردشگری الهه ارباب جعفری 09 آذر ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
قوانین اشیا و وسایل ممنوعه در هواپیما در اکثر کشورها به صورت یکسان می باشد، برخی اقلام مانند سلاح های سرد و گرم جزو کالاهای خطرناک محسوب می شوند.

یکی از سوالاتی که اکثر مسافران درگیر آن هستند، این است که چه اقلامی در هواپیما ممنوع است؟ بسیاری از مسافران ترجیح می دهند یک چمدان دستی با خود به داخل کابین هواپیما ببرند.
به دلایل ایمنی و سایر دلایل، موارد ممنوعه مختلفی در چمدان دستی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید و مطمئن شوید که در چمدان های دستی خود بسته بندی نمی کنید. در غیر این صورت ممکن است هنگام عبور از خطوط امنیتی فرودگاه دچار مشکل شوید.
برخی از اقلام به عنوان اقلام ممنوعه، سلاح ها و کالاهای خطرناک طبقه بندی می شوند که نمی توان آنها را در هواپیما حمل کرد. اگر هر یک از این وسایل ممنوعه در کابین هواپیما در چمدان دستی خود دارید، باید آنها را در محل معاینه تحویل دهید. 
اگر شک دارید که آیا می ‌توانید کالایی را حمل کنید، در ادامه ی این مقاله با ما همراه شوید تا به شما لیست کاملی از اقلام ممنوعه در هواپیما را ارائه دهیم.


اشیاء ممنوعه تیز داخل هواپیما

اشیاء ممنوعه تیز داخل هواپیما

اشیاء تیز داخل هواپیما

تقریباً هر جسم تیزی که تصور کنید، اجازه ورود به هواپیما در چمدان دستی شما را نخواهد داشت. این اشیاء تیز شامل مجموعه وسیعی از اقلام، مانند جعبه برش، تبر ، چاقو (از جمله چاقوهای جیبی، اما به استثنای چاقوهای کره ای با تیغه های پلاستیکی یا گرد)، تیغه های تیغ و قیچی بیش از 4 اینچ است قیچی های کوچکتر را می توان حمل کرد.
اگر قصد با چاقو غذا بخورید، می ‌توانید چاقوها و وسایل کارد و چنگال پلاستیکی را به داخل هواپیما ببرید.  توجه داشته باشید که هر گونه اشیای تیز در چمدان های تحویلی شما باید پوشانده شده یا محکم بسته بندی شود تا از آسیب به جابجایی ها و بازرسان چمدان جلوگیری شود.

لیست اقلام تیز ممنوعه در هواپیما

جعبه برش
کرامپون
دارت
مته ها
تبر یخ و کلنگ یخ
اسکیت های یخ
چاقوها 
قیچی گوشت
کارد و چنگال فلزی
انواع تیغ 
تجهیزات صخره نوردی مانند پیتون، قلاب، چکش و پیچ و مهره
اره ها
چاقوی جراحی
پیچ گوشتی، چکش، انبردست و آچار
میله های اسکی
اقلام تیز که سلاح نیستند اما می توانند آسیب برسانند.
نامه بازکن
بادکینز
قیچی فلزی نوک تیز، قیچی مانیکور و قیچی با تیغه هایی به طول بیش از 6 سانتی متر
تیغ ریش تراش
سوزن های زیرپوستی 

اقلام قابل اشتعال و منفجره

این یکی دیگر از مواردی است، که نمی توانید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. برخی افراد به اشتباه با اقلام قابل اشتعال یا مواد منفجره را به فرودگاه ها می آورند، بدون اینکه بدانند این موارد خطرناک و ممنوع هستند.
فشار هوای داخل کابین باعث انفجار این مواد می شود، و می تواند خسارت های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. مسافران نمی توانند اقلامی مانند آتش بازی، شراره، نارنجک دستی، کلاه انفجاری، دینامیت، و دیگر مواد منفجره را با خود به داخل کابین ببرند.
همچنین مواد شیمیایی مانند کلر، سفید کننده، باتری های قابل ریختن، رنگ اسپری، کودهای شیمیایی، گاز اشک آور و کپسول های آتش نشانی خطرناک تلقی می شوند و در هواپیماهای مسافربری  مجاز نیستند.
در حالی که شمع‌ های موم جامد در چمدان‌ های دستی و چک ‌شده مجاز هستند، شمع ‌های ژل ‌مانند فقط از چمدان های داخل بار هواپیما و چک ‌شده مجاز هستند.

لیست مواد ممنوعه قابل اشتعال و منفجره در هواپیما

قوطی های آئروسل
بوتان
سوخت
بنزین
مشعل گاز
مایع فندک
کبریت ضربه ای
رنگ های قابل اشتعال
رقیق کننده رنگ
فندک قوس الکتریکی
فندک پلاسما
مواد آتش بازی
مواد منفجره
گازهای فشرده
سموم
باتری های لیتیومی
مواد رادیواکتیو
اسیدهای قوی
عطر
مایع فندکی
الکل


اسلحه و مهمات ممنوعه داخل هواپیما

اسلحه و مهمات ممنوعه داخل هواپیما

اسلحه و مهمات

برای حمل هر نوع اسلحه باید آن را از قبل اعلام کنید تا به ‌عنوان کالای امنیتی یه صورت جداگانه حمل شود. سلاحی که با خود حمل می کنید باید کمتر از پنج کیلو باشد.
برای حمل سلاح باید قبل از پرواز با شرکت هواپیمایی هماهنگ کنید و به آن ها اطلاع دهید و این کار باید حداکثر تا دو روز کاری قبل انجام شود.
بردن هر گونه اسلحه و مهمات به داخل کابین ممنوع است، شما تنها می توانید با هماهنگی های لازم آن را به صورت جداگانه داخل بار هواپیما حمل کنید.
همچنین انواع اسپری‌ها شامل گاز اشک ‌آور، بی ‌حس‌ کننده و هر گونه مهمات را نیز نمی توانید به داخل کابین ببرید. مهمات بسته بندی شده و اسلحه های گرم بسته بندی شده و خالی، اسلحه های BB، تفنگ های هوای فشرده، تفنگ های گلوله ای، تپانچه های استارتر و ماکت ها را می توان در چمدان بار هواپیما حمل کنید.
طبق مقررات TSA اسلحه های گرم که در چمدان های چک شده حمل می شوند باید تخلیه شوند، در یک کانتینر و سخت قفل شده و بسته بندی شوند و در هنگام ورود به شرکت هواپیمایی اعلام شوند. 
مهمات اسلحه های کوچک باید به طور ایمن در جعبه های الیافی، چوبی یا فلزی، یا بسته بندی های دیگری که به طور خاص برای حمل مقادیر کمی مهمات طراحی شده اند بسته بندی شوند. 
همراه داشتن سلاح هایی دیگر مانند چاقو و هر سلاح سردی، به عنوان بخشی از چمدان دستی خود نیز ممنوع است. این شامل چیزهایی مانند باتوم، چماق، و بند برنجی، و همچنین سلاح های دفاع شخصی مانند اسپری فلفل و گاز است.

لیست سلاح و مهمات ممنوعه در هواپیما

اسلحه گرم و سرد
پودر اسلحه
خنجر
چاقو 
چاقو ستاره
شمشیر چوبی و فلزی
مواد شیمیایی
گازها یا اسپری‌ های غیر فعال
گاز اشک ‌آور
اسپری ‌های اسیدی 
بیلی کلاب
بیلی چرمی
چاقوهای بالستیک
تفنگ نیزه ‌ای
بند شکار
منجنیق

مایعات ممنوعه در هواپیما

وقتی صحبت از ممنوعیات در چمدان دستی می شود، مایعات یکی از اولین چیزهایی هستند که باید روی آنها تمرکز کرد. بسیاری از مردم این اشتباه را مرتکب می شوند که تصور می کنند مایعاتی مانند نوشابه های گازدار بطری یا لوسیون های بدن برای سوار شدن به هواپیما مجاز هستند.
اداره امنیت حمل و نقل (TSA) قوانین سختگیرانه ای در مورد مایعات موجود در کیسه های دستی دارد. دلیل محدودیت مایعات در کیسه های دستی به سال 2006 برمی گردد، زمانی که یک حمله تروریستی در بریتانیا شامل گروهی از افراد بود که قصد داشتند مواد منفجره مایع را به داخل هواپیما ببرند.
باید به شما بگوییم محدودیت های حمل مایعات به نوع ایرلاین بستگی دارد، اما به صورت کلی حمل مایعات باید کمتر از 100 میلی لیتر باشد و در کیسه های پلاستیکی زیپ دارد بسته بندی شوند.
برای حمل خمیر دندان، شامپو یا سایر مایعات به داخل کابین باید آن ها را در ظروف کوچک مسافرتی قرار دهید و با خود به داخل کابین ببرید. 
مایعات حمل شده در کابین هواپیما مانند آئروسل ها، نوشیدنی ها، خمیر دندان ها، کرم های آرایشی یا ژل ها باید در یک کیسه پلاستیکی شفاف حداکثر ظرفیت 1 لیتر حمل شوند و هیچ ظرفی نباید بیش از 100 میلی لیتر داشته باشد. 
ظروف مایع بزرگتر از 100 میلی لیتر باید در چمدان چک شده قرار داده شوند. محدودیت حجم برای داروها و غذای کودک اعمال نمی شود.

اقلام ممنوعه کشاورزی

این یکی از مواردی است که گاهی اوقات مردم را گمراه می کند. ممکن است ندانید که قوانینی برای محدود کردن سفر با برخی مواد غذایی از جمله میوه ها، سبزیجات، گوشت ها و غیره دارد.
این به این معنی نیست که با هیچ غذایی در چمدان دستی خود نمی توانید سفر کنید، اما قوانین سختگیرانه ای وجود دارد که باید به آن پایبند باشید. 
برای مثال، اقلام ممنوعه در پرواز خارجی ازجمله میوه ها و سبزیجات باید به شکل جامد (نه مایع یا ژل) باشند. و نمی توانید آن ها را با خود به داخل کابین ببرید.
دلیل همه اینها این است که مواد غذایی می توانند آفات و بیماری ها را گسترش دهند و اگر یک آفت یا بیماری خاص از یک کشور به کشور دیگر منتقل شود، خطر عواقب جدی کشاورزی وجود دارد.


داروهای ممنوعه در هواپیما

داروهای ممنوعه در هواپیما

داروهای ممنوعه در هواپیما

برخی از داروها در برخی از کشورها مجاز هستند و در برخی کشورها ممنوعه هستند. بنابراین باید قبل از حمل دارو لیست داروهای خود را اعلام کنید.
برای مثال در کشور امارت متحده ی عربی حمل دارو غیر مجاز است، از جمله داروهایی که نباید با خود حمل کنید قرص کدئین، قرص ضدبارداری و داروهای ایدز و هپاتیت می باشند.
همچنین امارت متحده عربی در تور دبی قوانین بسیار سختگیرانه ‌ای درباره حمل مواد مخدر نیز دارد و کمترین مقدار مواد می ‌تواند حداقل چهار سال زندانی برای فرد در پی داشته باشد، از اینرو قاچاق مواد نیز منجرب به اعدام می گردد.
در کشور دیگری مانند ژاپن نباید داروهایی نظیر سودوافدرین و دگزامفتامین را با خود حمل کنید، در غیر این صورت احتمال بازداشت فرد وجود دارد. 
برای اینکه بتوانید داروهای کدئین دار یا مورفین دار را با خود حمل به ژاپن حمل کنید، باید پیش از ورود به کشور گواهی مواد مخدر تهیه کنید.
در صورت کلی بهتر است از حمل داروهای غیر ضروری بپرهیزید، و در صورت اضطرار لیست کامل آن ها را در اختیار افسر هواپیمایی قرار دهید.
در صورت حمل هر گونه داروی نسخه ی پزشک با خود همراه داشته باشید. لازم به ذکر است اگر ماده ی مخدری در کشورتان غیر قانونی می باشد، در دیگر کشور ها نیز به همین منوال است.
برای مثال مواد مخدری مانند ماری جوانای طبی و بردن ویپ در هواپیما در برخی کشورها مجاز هستند، اما در امارات متحده عربی و سنگاپور غیر مجاز و غیر قانونی هستند.
همچنین اسباب ‌بازی هایی مشابه حمل سیگار در هواپیما یا پیپ الکترونیکی نیز در سنگاپور غیرمجاز هستن و در صورت مشاهده جریمه ی آن ها دو هزار دلار سنگاپور می‌ شود. در نتیجه شما قبل از سفر باید از این موضوع اطلاع کامل کسب کنید و یا اصلا با خود اینگونه مواد را حمل نکنید.

لوازم ورزشی و تجهیزات ورزشی در هواپیما

آخرین مورد از اقلام ممنوعه لوازم ورزشی و تجهیزات ورزشی است. برخی از وسایل ورزشی که هرگز اجازه ورود به هواپیما را ندارند عبارتند از چوب بیسبال، چوب اسکی، چوب هاکی، چوب گلف، میله های پیاده روی و پین های بولینگ نیز ممنوع هستند.

لیست لوازم ورزشی ممنوعه در هواپیما

چوب های بیس بال، سافت بال و کریکت
چوب بیلیارد، استخر یا اسنوکر
چوب هاکی و چوگان
چوب گلف
چوب اسکی
سلاح‌ های هنرهای رزمی
چوب ‌های پیاده ‌روی
میخ‌ های چادر 
چوب ‌های بیلی
بند برنجی
کوبوتان‌ ها 
و سایر سلاح‌ های هنرهای رزمی

برخی از استثنائات عبارتند از راکت تنیس، چوب ماهیگیری، کفش های اسکی روی یخ و دوچرخه‌ ها گاهی اوقات در پروازها مجاز هستند، این امر بسته به خطوط هوایی متفاوت است.

نتیجه گیری

همانطور که می بینید، وسایل زیادی وجود دارد که برای همراه داشتن در چمدان مناسب نیستند و دلایل و توضیحات روشنی برای هر کدام وجود دارد.

کنار گذاشتن برخی از این موارد ممکن است ناخوشایند باشد، اما قوانینی برای ایمن نگه داشتن مسافران و جلوگیری از تصادفات، جراحات و جرایم در هواپیما وجود دارد.

به همین خاطر بهتر است، قبل از سفر به هر کشوری از قوانین باری آن کشور اطلاع کسب کنید و از حمل هر گونه موادی که منجرب به اذیت و نگرانی شما می شود، دوری کنید.

در صورت ضرورت حمل برخی اقلام نیز بهتر است، قبل از سفر لیست آن را در اختیار افسر هواپیمایی قرار دهید و خود را از دردسر دور نگهدارید.

شما می توانید برای رزرو تور خارجی از جمله تور ترکیه با بهترین قیمت با آژانس هواپیمایی آریاک سفر تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره اقلام و وسایل ممنوعه در هواپیما

آیا بردن مایعات در کابین هواپیما ممنوع است؟

بردن هر کونه مایعات بیش تر از 100 میلی لیتر به داخل کابین هواپیما ممنوع است.

آیا می توانیم ضدعفونی کننده دست را در هواپیما بیاوریم؟

بله، مواد ضدعفونی کننده دست در چمدان دستی تا اندازه کمتر از 100 میلی لیتر مجاز می باشند.

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk