https://gateway.aryaktravel.com/api/
گردشگری الهه ارباب جعفری 08 بهمن ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
شهر استانبول ترکیه برای ما ایرانی‌ها از جنبه‌های مختلفی جذابیت دارد. در این مطلب به راهنمای سفر به استانبول می پردازیم تا با نحوه سفر به این شهر آشنا شوید.

وقتی صحبت از یک تور گردشگری متفاوت می‌شود، تور استانبول مقصدی است که برای ما ایرانی‌ها از جنبه‌های مختلفی جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. از قدم زدن در خیابان‌های پرحرارت و سرزنده شهر گرفته تا نوشیدن قهوه ترک در کافه‌های کوچک خیابانی و گشت‌و‌گذار در مراکز خرید بین‌المللی استانبول همگی فقط جزئی از سفر پرماجرایی هستند که می‌توانید به این شهر پر رمزوراز داشته باشید.

بی‌دلیل نیست که سالانه بیش از ۱۳ میلیون گردشگر به این شهر سفر می‌کنند و همین باعث شده یکی از محبوب‌ترین شهرهای جهان لقب بگیرد. اگر شما هم قصد رزرو تور لحظه آخری استانبول را دارید، توصیه می‌کنیم مقاله راهنمای سفر به استانبول را تا انتها مطالعه کنید تا ابتدا با تاریخچه این شهر آشنا شوید، بهترین مکان‌های اقامتی آن را پیدا کنید، مراکز خرید استانبول را بشناسید و با جاذبه‌‌های گردشگری استانبول آشنا شوید.

شهر استانبول ترکیه

شهر استانبول ترکیه

تاریخچه شهر استانبول

استانبول دومین کلان شهر بزرگ در خاورمیانه و یکی از شهرهای مهم کشور ترکیه محسوب می‌شود که یک بند بسیار مهم در آن واقع شده است. این شهر در میان تنگه بسفر قرار دارد که بخشی از آن اروپایی و بخش دیگر آسیایی‌نشین است. ضمن اینکه با جمعیت ۱۵ میلیون نفری، ۱۹ درصد از کل جمعیت کشور ترکیه را تشکیل می‌دهد.

استانبول که قدمت بیشتر از ۲۵۰۰ ساله دارد، تاریخی کهن را در خودش جای داده و حاوی فرهنگ‌ها، مذاهب و رسوم مختلفی است. این شهر از سال ۱۹۸۵ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و در سال ۲۰۱۰ نیز به‌عنوان پایتخت فرهنگی اروپا منصوب شد.

این شهر تاریخی حدودا ۱۶۰۰ سال به‌عنوان پایتخت امپراتوری‌ها بوده است. از سال ۳۳۰ تا ۱۲۰۴ میلادی پایتخت امپراتوری روم-بیزانس، سال ۱۲۰۴ تا ۱۲۶۱ دوره لاتین، سال ۱۲۶۱ تا ۱۴۵۳ در اواخر بیزانس و ۱۴۵۹ تا ۱۹۲۲ پایتخت امپراتوری عثمانی بوده است. این شهر در ابتدا کنستانتینوپل نام داشت؛ اما پس از به‌قدرت رسیدن عثمانی، نام آن به‌خاطر حضور مسلمانان به اسلامبول (همان اسلام‌شهر) تغییر پیدا کرد و بعده‌ها مجددا به استانبول تغییر نام داد.  

این شهر پیش از آنکه به دژ بزرگی برای جهان اسلام تبدیل شود، نقش پررنگی در پیشرفت مسیحیت در دوران روم-بیزانس نیز داشت. به همین خاطر وقتی در کوچه و خیابان‌های استانبول قدم می‌زنید، به رمز و رازی که در بناهای تاریخی، کلیساها و صومعه‌های کهنسال این شهر نهفته است پی خواهید برد. کلیساهایی که میزبان اتفاقات تاریخی بزرگی بوده‌اند.

بهترین زمان سفر به استانبول

آب و هوای شهر استانبول با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، مدیترانه‌ای و اقیانوسی است. در گرم‌ترین روزهای سال، دمای این شهر به‌طور متوسط ۲۵ درجه سانتی‌گراد خواهد بود، در حالی که سردترین دمای آن در زمستان به‌طور میانگین ۵ تا ۶ درجه سانتی‌گراد است.

معمولا فصول گرم سال، محبوب‌ترین زمان برای سفر به این شهر تاریخی هستند. چرا که گرمای هوا به قدری نیست که بخواهد برای مسافران آزاردهنده باشد. همچنین بهترین زمان برای رفتن به ساحل و شنا کردن نیز هست. اما فصل بهار و تورهای نوروزی، شاید ایده‌آل‌ترین زمانی باشند که می‌توانید به استانبول سفر کنید. در فصل بهار قیمت هتل‌ها و پروازها مناسب است و خیابان‌های این شهر توریستی هنوز به‌قدری شلوغ نشده‌اند که شما را با دردسر ترافیک روبرو کند.

ولی اگر قصد دارید برای خرید پوشاک و دیگر وسایل به استانبول سفر کنید، زمستان را انتخاب کنید. در این فصل به‌خاطر کمبود توریست، شاهد حراجی‌های زمستانه بزرگی خصوصاً در طول جشن کریسمس هستیم که خرید از برندهای معتبر پوشاک ترکیه‌ای را ارزشمند می‌کند.

اگر شما هم مشتاق برای سفر به این شهر توریستی هستید، توصیه می‌کنیم همین حالا تور استانبول نوروز ۱۴۰۲ را از طریق آژانس هوایی آریاک رزرو کنید تا سفری خاطره‌انگیز را در بهار پیش رو برای خود و خانواده‌تان بسازید.

نمایی از استانبول

شرایط سفر به استانبول

استانبول به‌خاطر نزدیکی به ایران، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان تبدیل شده است. شرایط سفر به این شهر بسیار متنوع و مناسب است. شما برای مسافرت به این شهر نیازی به اخذ ویزا نخواهید داشت و می‌توانید به دو صورت وارد استانبول شوید.

  • سفر زمینی به استانبول: با توجه به اینکه برای سفر به استانبول نیازی به ویزا ندارید، شما می‌توانید با استفاده از خودرو شخصی، اتوبوس و یا قطار به این شهر سفر کنید. البته مسافت سفر به‌صورت زمینی زیاد است و اگر می‌خواهید با خودرو شخصی خود سفر کنید، باید مدارک شما از جمله کاپوتاژ خودرو یا بین‌المللی کردن گواهینامه آماده باشد.
  • سفر هوایی به استانبول: تورهای هوایی متعددی برای سفر به استانبول با قیمت‌هایی متنوع توسط آژانس‌های هواپیمایی ارائه می‌شود. پرواز به این کشور از مبدا بزرگ‌ترین شهرهای کشور مثل تهران، تبریز، اصفهان و مشهد انجام می‌شود که همین باعث سهولت سفر برای کل ایرانیان می‌شود.

بهترین محله‌های استانبول برای رزرو هتل

استانبول کلان شهری پرجمعیت است که شش برابر از تهران بزرگ‌تر بوده و به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می‌شود. اگر می‌خواهید هزینه کمتری را برای رزرو هتل بپردازید، می‌توانید محله‌های آسیایی‌نشین این شهر مثل کادیکوی و اسکودار را انتخاب کنید. اما اگر مشکلی بابت هزینه ندارید و به‌دنبال رزرو بهترین هتل های استانبول هستید، می‌توانید در محله‌های اروپایی‌نشینی مثل میدان تکسیم یا خیابان استقلال هتل خود را رزرو کنید.

جالب توجه است که اکثر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استانبول هم در این دو منطقه اروپایی واقع شده است؛ بنابراین می‌توانید با یک تیر دو نشان زده و هزینه‌های رفت‌و‌آمد خود به مکان‌های گردشگری را کمتر کنید. همچنین در این منطقه اروپایی هتل‌های بسیار لوکسی مثل هتل هیلتون یا هتل CVK Park هم وجود دارد که تجربه بی‌مانندی را برای شما به‌وجود خواهند آورد.

تراموا در خیابان استقلال استانبول

تراموا در خیابان استقلال استانبول

مراکز خرید استانبول

ترکیه قطب مهمی در صنعت پوشاک جهان محسوب می‌شود. همین باعث می‌شود بسیاری از ایرانیان تور لحظه آخری استانبول را با هدف رفتن به مراکز خرید استانبول و خرید مرغوب‌ترین پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی رزرو کنند. وقتی به مراکز خرید این شهر سر بزنید، متوجه قیمت به‌مراتب پایین‌تر محصولات برندهای بین‌المللی در استانبول نسبت به کشورمان خواهید شد. بله، این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که از استانبول سفری هم برای گردشگری و هم لذت بردن از خریدهای جذاب می‌سازد. اما کجا را برای خرید انتخاب کنیم؟

گرند بازار – Grand Bazzar

رفتن به گرند بازار، یک تیر و دو نشان است. این بازار که در منطقه سلطان احمد واقع شده، روزانه میزبان صدها هزار گردشگر از سراسر جهان است. به‌طور دقیق‌تر گرند بازار در فاتح و خیابان کالپاکچیلار قرار دارد. بازار سرپوشیده کهنسالی که از قضا یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول نیز محسوب می‌شود. بنابراین اگر هم خرید زیادی نداشته باشید، می‌توانید از بناهای تاریخی و مغازه‌هایی که قدمت صدها ساله دارند، بازدید کنید.

در این بازار غرفه‌هایی برای خرید انواع جواهرآلات، فرش و پارچه و فلزات گران‌بها وجود دارد. بنابراین اگر دنبال خرید سوغاتی هستید، اینجا بهترین جا است.

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول

مال استانبول – Mall of Istanbul

مال استانبول، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید شهر استانبول است که می‌توانید نمایندگی معتبرترین برندهای پوشاک جهان را در آن بیابید. علاوه بر این پارک بسیار بزرگی در مرکز مال استانبول قرار گرفته که فرصت خوبی برای کمی تفریح و سرگرمی کودکان شما پس از یک روز پرماجرا است. این مرکز خرید در باشاکشهیر، بلوار سلیمان دمیرل و خیابان زیا گوکالپ قرار دارد.

مال آف استانبول

مال آف استانبول

زورلو سنتر – Zorlu Center

زورلو سنتر یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید استانبول است که برندهای لوکس جهانی در زمینه‌های پوشاک، جواهرآلات، کیف و کفش،‌ اسباب بازی و اکسسوری در آن گرد هم آمده‌اند. یکی از زیباترین اپل استورهای جهان را هم می‌توانید در این مرکز خرید ببینید. این مرکز در بشیکتاش، لوازیم، کوچه کورو واقع شده است.


مرکز خرید زورلو سنتر

مرکز خرید زورلو سنتر

جاذبه های گردشگری استانبول

پیش از آنکه بخواهید تور استانبول نوروز ۱۴۰۲ را رزرو کنید، توصیه می‌کنیم حتما با جاذبه های گردشگری استانبول آشنا شوید. اماکنی که می‌تواند چند ساعتی شما را سرگرم کرده یا رمز و راز تاریخی در آن نهفته است.

برج گالاتا – Galata

سال ۱۳۸۴ میلادی برجی به نام برج گالاتا در استانبول احداث شد تا افرادی در بالای آن روی رفت‌و‌آمد کشتی‌ها و حمله احتمالی دشمنان نظارت کنند. اکنون پس از گذشت ۷۰۰ سال از آن زمان، برج گالاتا به یکی از بهترین جاربه های گردشگری استانبول تبدیل شده که تماشای غروب آفتاب از دیده‌بان آن و همزمان شنیدن مرغان دریایی که بر فراز برج پرواز می‌کنند، صحنه‌ای رمانتیک و زیبا را برای شما و همسرتان به‌وجود می‌آورد.

برج گالاتا از جاهای دیدنی استانبول

برج گالاتا از جاهای دیدنی استانبول

کلیسای چورا – Chora

یکی از مکان‌های جذاب و تاریخی استانبول، کلیسای چورا است که در ابتدا به‌عنوان یک کلیسای بیزانسی احداث شد. اما با به‌خلافت رسیدن عثمانی تبدیل به مسجد شد و اکنون هم به‌عنوان یک موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقش و نگارهایی از حضرت عیسی و مادرش مریم مقدس روی دیوارهای این کلیسای قدیمی نقش بسته‌اند، بنایی دلنشین و زیبا را به‌وجود آورده‌اند که می‌تواند شما را با سبک معماری بیزانس آشنا کند.

کلیسای چورا استانبول

کلیسای چورا استانبول

قلعه یدیکوله یا هفت برج – Yedikule

رمز و رازهای تاریخی بزرگی در قلعه یدیکوله یا همان هفت برج نهفته است. قلعه‌ای که در سال ۳۹۰ میلادی توسط امپراتوری روم به‌عنوان نماد پیروزی و قدرت ساخته شد. در این قلعه برج‌های مختلفی وجود دارد که در برخی از آن‌ها رومیان، از زندانیان خود محافظت و نگهداری می‌کردند. مسلمانان، مسیحیان یا حتی برخی از پادشاهان طعم اسارت در این زندان‌های مخوف را چشیده‌اند. اما بعد از روی کار آمدن سلطان محمد فاتح، این قلعه به یکی از جاذبه های گردشگری استانبول تبدیل شد که امروزه میزبان میلیون‌ها گردشگر مشتاق از سراسر جهان است.

قلعه یدیکوله

مسجد سلیمانیه – Suleymaniye

مسجد سلیمانیه، شاهکار معمار مشهور ترکیه به‌نام سنان است که به‌دستور بزرگ‌ترین سلطان عثمانی، سلطان سلیمان کبیر در سال ۱۵۵۷ ساخته شد. به احترام همین اقدام هم سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان پس از فوت در این مسجد دفن شده‌اند. مسجد سلیمانیه بنایی بسیار عظیم و تاریخی است که حتی داخل آن رستوران زیبا و شیکی نیز بنا شده تا گردشگران بتوانند از آن برای سرو غذاهای خوشمزه و باکیفیت ترکیه‌ای استفاده کنند. از دیگر جاذبه‌های دیدنی این مسجد باید به یک حمام سنتی ترکیه، مهمانخانه و مدارس فقه اسلامی اشاره کرد.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی – Sultanahmet Camii

یکی از باشکوه‌ترین مساجد تاریخی استانبول که با کاشی‌های آبی‌رنگ خود مشهور شده، مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی نام دارد. این مسجد که در قرن ۱۷ میلادی و با دستور سلطان احمد بنا شده، سالانه میزبان میلیون‌ها توریست از سراسر جهان است که برای تماشای نور و رنگ آبی به این مکان قدم می‌گذارند.

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی

سخن نهایی

استانبول شهری است که نیمی از آن در آسیا و نیمه دیگر آن در اروپا قرار دارد. استانبول پایتخت امپراتوری‌های مختلفی در طول تاریخ بوده و به‌همین خاطر هم خیابان‌ها و بناهای قدیمی آن پر از رمز و رازهای تاریخی هستند. در کنار این‌ها باید به مقاصد گردشگری و تفریحی و همینطور تجربه خرید لذت‌بخش از محبوب‌ترین برندهای جهان در مراکز خرید استانبول را هم اضافه کرد. اگر شما هم قصد رزرو تور استانبول را دارید، توصیه می‌کنیم حتما مقاله راهنمای سفر به استانبول را مطالعه کنید تا با هر آنچه باید از این شهر بدانید، پیش از سفر آشنا شوید. شما می توانید از طریق آژانس مسافرتی آریاک سفر، پکیج های تور به مقاصد مختلف را تهیه کنید.

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk