https://gateway.aryaktravel.com/api/

مروری بر تاج محل، یکی از عجایب جهان

گردشگری الهه ارباب جعفری 24 دی ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

مروری بر تاج محل، یکی از عجایب جهان

چه کسی است که با صحبت درباره هند به یاد تاج محل، این بنای باشکوه، زیبا و مرموز نیفتد. تاج محل یکی از عجایب هفتگانه‌ی جدید چه از نظر معماری با شکوهش و چه از نظر داستان‌های پشت پرده و رمز و رازهای کشف نشده اش به عنوان نگین درخشان هند شما را حیرت زده می‌کند. تاج محل که سالهاست در هندوستان شاهد نگاه تحسین برانگیز گردشگران است، روزگاری به یاد عشقی شیرین و غمی سوزنده بنا شد. در این مطلب قصد داریم نگاهی مختصر به داستان ساخت تاج محل، معماری شگفت‌انگیز آن و ویژگی‌های جذابی که این بنا را دیدنی‌تر می‌کنند بپردازیم؛ پس اگر مشتاق هستید با آریاک سفر همراه شوید.

اگر تصاویری از تاج محل دیده باشید خوب از شکوه، معماری خاص و شهرت آن با خبرید؛ اما قبل از این که در واقعیت تاج محل را رو به روی چشمان خود ببینید، خوب است داستان جالب پشت آن را بدانید تا زمان بازدید از این بنا که رسید، درکی عمیق از این سازه پیدا کنید و با نگاهی شفاف‌تر به یکی از عجایب هفتگانه بنگرید. 

تاج محل

تاج محل

داستانی که باید از تاج محل بدانید

پنجمین پادشاه و امپراتور سلسله گورکانیان، جهانگیر شاه، که مدتی طولانی بر سرزمین مغولان پادشاهی می‌کرد همسری ایرانی به نام ارجمند بانو معروف به ممتاز محل  داشت. جهانگیر شاه یا شاه جهان، دلداده و عاشق همسر خود بود به قدری که حتی یک روز تاب و توان دوری از او را نداشت به طوری که ارجمند بانو در جنگ‌ها هم او را همراهی می‌کرد. طی ۲۰ سال زندگی عاشقانه شاه و ملکه درست هنگامی انتظار فرزند چهاردهم خود را داشتند، در میان یکی از جنگ‌ها، طبیب به پادشاه خبر داد که حال همسر شاه وخیم است و زمان زیادی از عمر او باقی نمانده است. ممتاز محل هنگام مرگ خود به پادشاه ۲ وصیت کرد؛ اول آن که شاه بعد از او همسر دیگری اختیار نکند و دوم آن که بنایی به عنوان یادبود برای او به جا بگذارد. شاه جهان هم به هر دو وصیت او عمل کرد و پس از گذشت یک سال تاج محل را به عنوان نمادی از عشق آتشین خود بنا کرد. او ۳۵ سال بعد از همسر خود زندگی کرد و در آخر کنار همسر خود به خاک سپرده شد.

مقبره جهان شاه در تاج محل
مقبره جهان شاه و ممتاز محل 

معماری و ویژگی‌های خاص تاج محل
تاج محل و معماری بی‌نظیرش آنقدر مبهوت کننده هست که در بین تمام بناها و جاذبه‌های دنیا جزو عجایب هفتگانه قرار بگیرد. این بنا در باغی ۱۸ هکتاری ساخته شده است و معماری بی‌نظیر آن تلفیقی از معماری گورکانی و ایران اسلامی است. جالب است بدانید هیچ کس از معمار این بنا خبر ندارد و اسمی از او در هیچ کجای تاریخ نوشته نشده و باعث وجود ابهاماتی شده است. این بنا آنقدر ارزشمند است که همچنان جزو گرانترین سازه های جهان قرار دارد. شاه جهان، زمین تاج محل را با قیمت گزافی از مالکان آن خریداری کرد و مصالح این بنا را به کمک فیل‌‌های عظیم از سراسر دنیا جمع‌آوری کرد و سنگ‌های مرمر عظیم را با کمک ده‌ها گاو ورزیده و به کمک قرقره و ابزار‌های موجود به این محل رساند. در آخر این بنا در سال ۱۶۴۳ به پایان رسید و در کنار اهرام مصر به عنوان سازه‌ای متحیر کننده قرار گرفت. 

در صورتی که با تور هند به آگرا رفتید، هرگز بازدید از تاج محل را از یاد نبرید و در اولین فرصت به سمت این جاذبه‌ی دیدنی مشهور بروید. اگر از ما می‌پرسید، از صبح به سمت تاج محل حرکت کنید تا تغییر رنگ تاج محل را در تمام طول روز ببینید. تاج محل با طلوع خورشید در اول صبح صورتی رنگ، ظهر به رنگ سفید و شب به رنگ طلایی در می آید و جلوه‌ی ویژه‌ای به خود می‌گیرد.

معماری تاج محلمعماری تاج محل 

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk