https://gateway.aryaktravel.com/api/
گردشگری الهه ارباب جعفری 14 دی ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

شاید همه ما با تصور آنتالیا به یاد سواحل زیبا و هتل‌های ۵ ستاره مجلل آن بیافتیم اما در این مطلب قصد داریم جاذبه‌ای شگفت‌انگیز را به شما معرفی کنیم که کمتر کسی از وجود آن با خبر است. در اطراف شهر آنتالیا و کمی دورتر از مرکز شهر روستاهای زیادی وجود دارند که بعضی از جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز را در دل خود جای داده‌اند. بعد از این که تفریح خود را در آنتالیا به نحو احسن انجام دادید و از شلوغی و هیجان خوب سیر شدید، درست آن جایی که دلتان هوس یک پیک نیک یا ذهنی آرام و استراحت در طبیعت را کرد، وقت آن می‌رسد که به روستاهای اطراف بروید و از زمانی که در ترکیه هستید به بهترین شکل استفاده کنید. یکی از روستاهایی که باید به سمت آن بروید، روستای سیرالی یا با تلفظ دقیق‌تر چیرالی(Çirali) است. کوه سوزانِ یانارتاش در امتداد این روستا قرار دارد و تنها بخشی از مسافران ترکیه از وجود این کوه شگفت انگیز با خبرند و معمولا مردم محلی یا گردشگران سفر دوست از این کوه بازدید می‌کنند. از دور و در روشنی روز که به کوه یانارتاش نگاه کنید، هیچ تفاوتی را با سایر کوه‌های دیگری که دیده‌اید، احساس نمی‌کنید؛ اما بعد از این که قدم در دامنه‌ی کوه بگذارید و کمی از مسیر را به سمت بالا طی کنید، متوجه شعله‌های کوچک و بزرگی می‌شوید که از بین شیار‌ها و صخره‌ها به بیرون زبانه می‌کشند. 

آتش کوه یانارتاش

آتش کوه یانارتاش آنتالیا

شاید جالب باشد اگر بدانید که این کوه بیشتر از ۲۵۰۰ سال است که در حال سوختن است و به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و ملی آنتالیا به خوبی از آن محافظت می‌شود. در گذشته ملوان‌ها از نوری که از این کوه ساطع می‌شد به عنوان راهنما استفاده می‌کردند و به نوعی این کوه نشانه از آن بود که به آناتولی( آنتالیای کنونی) رسیده‌اند. 

کوه یانارتاش آنتالیامنظره کوه یانارتاش آنتالیا

در ادامه بد نیست اگر افسانه جالب این کوه را هم بدانید؛ مردم محلی بر این باورند که در زمان‌های دور اژدهایی پلید و ۳ سر در این منطقه زندگی می‌کرده است. این اژدها ۳ سر شیر، بز و مار داشته و دم او دمی آتشین بوده که هر بار شهر و روستاهای اطراف را به وسیله آن به آتش می‌کشیده است. پادشاه زیبا رو و جوان رومی یعنی Bellerophontes برای رهایی مردم از شر این اژدها، با اسب بالدار خود یعنی پگاسوس(Pegasus) به جنگ او می‌رود. بعد از یک مباره طولانی و پس از ساعت‌ها تلاش او موفق می‌شود با نیزه‌ی خود یکی از سرهای اژدها را نشانه بگیرد و آن را به سمت دره پرتاب کند. با سقوط اژدها بخشی از کوه فرو می‌ریزد و این اژدها زیر خروار‌ها سنگ و خاک دفن می‌شود. افسانه‌ها حاکی از آن است که اژدها هنوز زنده است و میان سنگ‌ها زندانی شده و این شعله‌ها نشانی از دم آتشین او هستند تا روزی که بتواند از حصار خود بیرون بیایید. اگر دوست دارید علت اصلی این شعله‌ها را بدانید، باید بگوییم که نشت گاز متان دلیل وجود این شعله‌ها است و به هیچ وجه این آتش‌ها خاموش نمی‌شوند. 

زمانی که به کوهپایه برسید، پله‌های سنگی راه را به شما نشان خواهند داد. با این که تابلوی راهنمای زیادی در منطقه وجود ندارد اما پیدا کردن راه خیلی سخت نیست. اگر تصمیم گرفتید در سفر به آنتالیا از این کوه سوزان بازدید کنید، پیشنهاد می‌کنیم خود را در روشنی روز به این کوه برسانید و همراه خود سوسیس، مارشمالو یا سایر مواد خوراکی مناسب برای باربیکیو و البته مقدار مناسب آب داشته باشید و تا غروب و تا تاریکی هوا در کنار آتش بمانید و از شگفتی‌های طبیعت، هوای آزاد و منظره‌ جذاب پیش روی خود لذت ببرید.

شعله‌های یانارتاش در شب

شعله‌های آتش یانارتاش در شب



مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk