https://gateway.aryaktravel.com/api/
گردشگری الهه ارباب جعفری 30 شهریور ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

معروف ترین برج های دنیا

همانطور که بناهای تاریخ در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار هستند، نقش برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها هم با آثار باستانی رقابت می‌کند. معمولا مرکز شهر‌ها، بیشترین میزان برج‌ها ساخته می‌شوند. در چند دهه‌ی اخیر میزان ساخت و ساز ساختمان‌های عظیم، با معماری‌های خاص بیشتر از پیش رونق گرفته، به طوری که برج‌ها خود نوعی جذبه‌ی گردشگری را شکل می‌دهند و گردشگران مختص به خود را به کشور‌ها جذب می‌کنند. احتمالا شما هم چند برج معروف را بشناسید که  شهرتی جهانی دارند و سالانه میزان زیادی از توریست‌ها را به خود جذب می‌کنند. در این مطلب قصد داریم تا ۱۵ برج مشهور دنیا را به شما معرفی کنیم.

۱- برج ایفل

بعید می‌رسد کسی درباره برج ایفل نشنیده و تصاویری از آن را ندیده باشد یا به فرانسه سفر کند و با ایفل یک عکس ثبت نکند؛ در هرصورت این برج که گویی نماد فرانسه محسوب می‌شود، جزو اولین برج‌های مشهور دنیا به شمار می‌رود. ساخت این برج آهنین در سال ۱۸۸۷ شروع شد و ساخت آن بعد از ۲ سال و ۲ ماه به پایان رسید. اوایل شروع پروژه‌ی ایفل، نقد‌های زیادی به آن وجود داشت که البته بعد از اتمام ساخت، این نقدها کمرنگ‌تر از قبل شد. جالب است بدانید تا امروز برج ایفل در فرانسه، بار‌ها رنگ شده و ظاهری نو به خود گرفته است. ایفل ۳۰۰ متر ارتفاع دارد و اصلی‌ترین جاذبه‌ی فرانسه شناخته می‌شود. 

برج ایفل در پاریس

برج ایفل

۲- برج خلیفه

در دهه‌های اخیر دبی با پیشرفت چشمگیری که در شهرسازی و ساخت ساختمان‌های خاص و شگفت‌انگیز داشته، به عنوان یک شهر مدرن جایگاه ویژه‌ای را از آن خود کرده است. مهم‌ترین برج آن هم برج خلیفه یا همان برج دبی است که با حدود ۸۲۸ متر ارتفاع به عنوان بلندترین برج مرتفع دنیا شناخته می‌شود. ساخت برج خلیفه از زمان شروع تا پایان ساخت حدود ۶ سال زمان برد. برج خلیفه در حال حاضر شامل هتل، طبقات اداری و تجاری، مرکز خرید، رستوران، باشگاه ورزشی و.. است.

برج خلیفه

۳-برج پیزا

ایتالیا به خودی خود پر است از جاذبه‌های مختلفی که سالانه سیل توریست‌های مختلف را به این کشور روانه می‌کند. یکی از برج‌ها مهم دنیا، برج کج معروف، یا همان برج پیزا در میدان معجزه‌ی این شهر جا گرفته است. شاید شما هم دوست داشته باشید یکی از عکس‌های معروفی که گویی به پیزا تکیه کرده‌اید را در صفحات اجتماعی خود ثبت کنید. احتمالا برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا این برج این مقدار اهمیت دارد؟ یا شاید برای شما هم برج پیزا همان ضرب‌المثل معروف را در ذهن تداعی می‌کند « خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج».

 با این وجود این دیوار‌های کج به نفع ایتالیایی‌ها تمام شد و برج پیزا به عنوان یکی از مراکز توجه گردشگران در ایتالیا تبدیل شد. در حقیقت کج بودن پیزا فقط یک بخش از داستان آن را شکل می‌دهد؛ قرار بود که این برج یک کلیسا باشد، برای همین است که پیزا ۷ ناقوس دارد و هر یک از آ‌ن‌ها نت موسیقی جداگانه‌‌ای دارند. پیش‌بینی می‌شود پیزا تا ۸۰ سال آینده به طور کامل فرو بریزد، اما جای تفکر دارد که بعد از این میزان زمان و با وقوع بحران‌های مختلف با ساختاری که دارد تا کنون پا بر جا مانده است.

۴- برج تایپه ۱۰۱

درست در مرکز تایوان، بلند‌ترین برج شهر را خواهید دید. یک برج ۵۰۸ متری که با ایده از ساقه گیاه بامبو ساخته شده است. برج تایپه در تایوان تا سال ۲۰۱۰ بلندترین برج جهان بود. ساخت این برج حدود ۵ سال به طول انجامید اما ارزش‌اش را داشت تا به عنوان نمادی از تایوان شناخته شود. گفته می‌شود که این برج مرتفع، یکی از سریع‌ترین آسانسور‌های دنیا را دارد. در صورتی که مسافر تایوان بودید، یادتان باشد فرصت تماشای تایوان از بالای برج تایپه ۱۰۱ را از دست ندهید.

برج تایپه

۵-ابراج البیت یا برج ساعت مکه

زائران کعبه با برج ساعت به خوبی آشنا هستند، البته شاید همه ندانند که برج ساعت مکه بعد از برج خلیفه، مرتفع‌ترین بنا در خاورمیانه و سومین ساختمان مرتفع جهان است؛ علاوه بر همه‌ی این رکورد‌ها، ابراج البیت بزرگ‌ترین ساعت دنیاست که از کیلومتر‌ها دورتر قابل مشاهده است. این ساختمان به حدی وسعت دارد که یک هتل بزرگ، مرکز خرید، موزه اسلامی ، پارکینگ طبقاتی و … را در بر دارد.

۶-برج ساعت بیگ بن

صحبت از ساعت شد، خوب است بدانید در لیست مشهور‌ترین برج‌ها نام ساختمان ساعت بیگ‌ بن هم خودنمایی می‌کند. گذشته از معماری بی نظیر و خیره‌کننده‌ی ساعت جالب است بدانید که ۴ ساعتی که در چهار طرف این بنا قرار گرفته است، حتی یک ثانیه هم از ساعت گرینویچ مغایرت ندارد! چالش‌های مختلفی برای ساخت ساعت از ابتدای بازسازی بنا تا امروز وجود داشته اما همچنان ساعت بیگ بن به اهالی لندن زمان دقیق را نشان می‌دهد. نکته‌ی جالب دیگری که درباره این ساعت وجود دارد ناقوس ۱۳ تنی است که باعث شهرت بیشتر این جاذبه شده است.

۷- مرکز مالی جهانی شانگهای

همانطور که از اسم این ساختمان مشخص است،‌ این برج مرکزی برای اطلاعات مالی است اما از نظر گردشگری‌هم جذابیت خاص خودش را دارد. برج مالی شانگهای درست بین رکود اقتصادی این کشور ساخته شد به همین دلیل بود که تکمیل آن زمان برد. در صورتی که به عنوان توریست به شانگهای سر می‌زنید، خوب است اگر هیجان قدم زدن روی راهروی شیشه‌‌ای برج مالی جهانی شانگهای را تجربه کنید.

۸-برج‌های دوقلوی پتروناس

مالزی هم به نوبه‌ی خود سالانه از گردشگران بین‌المللی زیادی میزبانی می‌کند. اکثر افرادی که به مالزی می‌روند محو تماشای برج‌های دوقلوی پتروناس خواهند شد، اما اگر داستان ساخت پتروناس را بدانید، با نگاهی دیگر از این برج‌های دوقلو دیدن‌ خواهید کرد. نخست وزیر مالزی اصرار شدیدی داشت تا این برج‌ها در سال ۱۹۹۹ بلندترین برج‌های دنیا باشند به شکلی که ایده‌ی طرح اولیه را با ۴۲۷ متر ارتفاع رد کرد و همین دلیلی شد که امروز این برج‌ها ۴۵۲ متر ارتفاع دارند؛ از سمتی دیگر او برای سرعت بخشیدن به روند ساخت، از نیروهای بیشتری کمک گرفت تا پروژه‌ی ۸ ساله را در ۵ سال به اتمام برساند! هر طبقه از برج بعد از حدود ۵ روز تمام می‌شد و ساخت طبقات دیگر از سر گرفته می‌شد. با این حال استحکام، امنیت، معماری و البته آسانسور‌های معروف و پر سرعت برج‌های دوقلوی پتروناس در مالزی بی‌همتا هستند.

۹- برج لوته 

از مارتن عمودی چیزی شنیده‌اید؟ شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید در سال ۲۰۱۸ یک مسابقه به عنوان ماراتن دوی عمودی در برج لوته برگزار شد که دوندگان باید نزدیک به ۳۰۰۰ قدم را به سمت بالای این برج طی می‌کردند! برج لوته به کمک میزان زیادی از فولاد به شکلی ساخته شده تا توان استقامت در برابر طوفان کاترینا و زلزله‌های ۹ ریشتری را داشته باشد. برج لوته پنجمین ساختمان بلند جهان و بلندترین برج کره جنوبی است.

۱۰- برج سی ان 

تورنتو را با ساختمان سی ان معروف‌اش می‌شناسند. احتمالا شما هم متوجه شباهت این برج، با برج میلاد تهران شده باشید. در حقیقت برج سی ان هم سازه‌ای مخابراتی است که جاذبه‌ی گردشگری هم محسوب می‌شود. اگر نام شهر تورنتو را جستجو کرده باشید اولین تصاویری که مشاهده کنید مربوط به برج مشهور آن است. یکی از تفریحات مهیجی که می توانید در تورنتو داشته باشید، پیاده‌روی در راهروی شیشه‌ای یا قدم زدن در بالکن برج سی ان است.

۱۱- برج کپیتال گیت

شما هم فکر می‌کنید پیزا تنها برج کج دنیا باشد؟ باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. معماران برجی طراحی کرده‌اند که ۵ برابر کج‌تر از پیزا است! برج کپیتال گیت در ابوظبی با معماری فوق پیشرفته‌ای که دارد، ۱۷ طبقه از قسمت بالایی ساختمان را بیرون‌تر از هسته اصلی طراحی کرده‌اند! گرچه ارتفاع این ساختمان در دسته‌ی مرتفع‌ترین‌های جهان نمی‌رسد اما بی‌شک یکی از حرفه‌ای‌ترین تیم معماران برای تحقق چنین سازه‌ای به کار گرفته‌ شده‌اند.

۱۲- برج لاختا 

روسیه یکی دیگر از کشور‌هایی است که یک سازه‌ی باشکوه را در دل خود جا داده است. در سن‌پترزبورگ و در کنار آب‌های آبی یک سازه‌ی مرتفع ۴۶۲ متری با نمای تمام شیشه وجود دارد که به عنوان بلندترین سازه‌ی اروپا شناخته می‌شود. عمده سرمایه‌ی این برج به کمک شرکت گازپروم روسیه تامین شد؛ به شکلی که بیشتر برج لاختا متعلق به این شرکت است. ویژگی‌های بی نظیر این برج مثل تهویه اتوماتیک، داشتن امن‌ترین آسانسور‌های جهان و همینطور بتن‌ریزی عمیقی که برای استحکام این سازه شد، از دیگر ویژگی‌هایی است که برج لاختا را خاص‌تر می‌کند.

۱۳- برج میلاد 

دیگر همه‌ی ما ایرانی‌ها برج میلاد را خوب می‌شناسیم. چند سالی است که برج آزادی جای خود را به عنوان نماد تهران، به برج میلاد داد و مرکز توجه شد. تهرانی‌ها خوب به یاد دارند که پروژه‌ی میلاد از سال ۱۳۷۸ آغاز شد و حدود ۱۱ سال تا تکمیل این سازه طول کشید. کاربری میلاد در ابتدا به عنوان برج و دکل مخابراتی بود که امروزه کاربرد‌های دیگر هم اضافه شد و مجموعه‌ای از امکانات تفریحی را شکل داد. رستوران گردان که بالای برج قرار دارد یکی از ویژگی‌هایی است که آن را نسبت به سایر برج‌های دنیا متمایز می‌کند؛ همینطور همه‌ی گردشگران قادرند تا تهران را زیر پای خود ببینند و اگر هم عاشق ارتفاع و هیجان باشند، سوار بر مرتفع‌ترین تاب شوند و بر فراز آسمان تجربه‌ای متفاوت را رقم بزنند.

۱۴-برج CTF

با سومین بنای مرتفع چین آشنا شوید، برج CTF. این سازه ۵۳۰ متر ارتفاع دارد و یک برج چند منظوره محسوب می‌شود. سال ۲۰۰۹ بود که احداث این پروژه آغاز شد و بعد از چندین سال، یعنی در سال ۲۰۱۶، به بهره‌برداری رسید. اگر به گوانجو در جنوب چین سفر کنید، فرصت بازدید از برج سی تی اف را خواهید داشت، حتی می‌توانید در هتل لوکس این آسمان خراش اقامت داشته باشید.

۱۵- برج امپایر استیت 

بعید به نظر می‌رسد اگر بحث از برج‌ها و آسمان خراش‌ها باشد و نامی از نیویورک در میان نباشد. امپایر استیت در طرح‌های اولیه تنها با حدود ۵۰ طبقه طراحی شده بود اما پس از بازبینی‌های متعدد این سازه به ۱۰۲ طبقه با ارتفاع ۳۸۰ متر رسید. این ساختمان در سال ۱۹۲۸ افتتاح شد که نه تنها برای زمان خود، بلکه برای زمان حال هم باعث شگفتی است. آسانسور‌های برج امپایر استیت ۸ کابل ضخیم دارند به شکلی که حتی اگر ۷ کابل قطع شود، یک کابل قابلیت نگه داشتن کابین و افراد داخل آن را به راحتی دارد. 

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk