https://gateway.aryaktravel.com/api/
گردشگری آریاک سفر 11 شهریور ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
با خواندن این مطلب اطلاعات مفیدی درباره مهم‌ترین جاهای دیدنی ایروان، ساعت بازدید و هزینه ورودی آن‌ها به دست می‌آورید.

شهر ایروان برای بسیاری از ایرانیان نامی آشنا است؛ ایروان پایتخت ارمنستان و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود که به دلایل گوناگونی از جمله فاصله کم با ایران، هزینه مناسب و مکان‌های دیدنی متعدد پرطرفدار شده است. بدون شک گام اول برای انتخاب این شهر به عنوان یک مقصد دیدنی، شناخت مکان‌های گردشگری آن است. در این مقاله جاهای دیدنی ایروان را به شما معرفی می‌کنیم تا دید بهتری نسبت به این شهر و مسافرت در آن داشته باشید.

معبد گارنی؛ از زیباترین معابد ارمنستان 

معبد گارنی یکی از اماکن غیرمسیحی در ایروان محسوب می‌شود که از یونان قدیم به‌جا مانده است. این معبد در روستای گارنی قرار گرفته است و فاصله کمی تا ایروان دارد. برخی افراد معتقدند معبد گارنی مربوط به آیین میترائیسم است. اگر با خرید تور ارمنستان به تماشای معابد علاقه‌مند هستید، حتماً در سفر خود به ایروان از این معبد شگفت‌انگیز دیدن کنید. در روستای گارنی علاوه‌بر معبد گارنی، جاذبه گردشگری معروف دیگری به نام طاقچه چارنتس وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. 

ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید: هزار درام

صومعه گغارد؛ معجزه معماری در ایروان

 قسمت مهمی از مکان‌های دیدنی ایروان در کلیسا و صومعه‌‌های آن خلاصه می‌شود. یکی از معروف‌ترین صومعه‌های ایروان، گغارد است که در ۴۰ کیلومتری ایروان قرار گرفته است. صومعه گغارد به علت نمای زیبایی که دارد، لقب «معجزه معماری» را به آن داده‌اند. قسمتی از شهرت صومعه گغارد به علت موقعیت خاص و قرارگیری در اعماق صخره‌هاست.

کلمه گغارد به معنای سرنیزه است و در اصل به گفته محلی‌ها بخشی از کوه صومعه محسوب می‌شود که تراشیده شده است. تزئینات درون صومعه به قرن سیزدهم بعد از میلاد برمی‌گردد و امروزه نیز افراد از این مکان برای برگزاری مراسم‌ خود استفاده می‌کنند. اگر خوش‌شانس باشید، در سفرتان با تور ایروان می‌توانید در یکی از این مراسم‌ها شرکت کنید.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۸ شب

هزینه بازدید: رایگان

صومعه گغارد از جاهای دیدنی ایرروان

صومعه گغارد ایروان

ساختمان اپرا ایروان؛ نماد ایروان 

یکی از مکان‌های جذاب در ایروان که جزو نمادهای این شهر محسوب می‌شود، ساختمان اپرا در میدان آزادی است و دسترسی راحتی دارد. ساختمان اپرای ایروان به نام خانه اپرا نیز در میان گردشگران شناخته می‌شود و آن را واقعی‌ترین و کامل‌ترین مثال از معماری معروف شوروی می‌دانند. این ساختمان در سال ۱۹۳۳ افتتاح شد و هنوز هم مانند روز اول پابرجا است. شما می‌توانید با خرید بلیط از برنامه‌های مهیج آن مانند اپرا، تئاتر و ... دیدن کنید.

ساختمان اپرا ایروان 

 دریاچه سوان؛ تنها دریاچه ایروان

 سوان تنها دریاچه ایروان محسوب می‌شود و تأمین‌کننده مهم آب شیرین در این کشور است. با حدود ۴۰ دقیقه رانندگی می‌توانید به این دریاچه زیبا برسید. سوان در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا قرار گرفته است و به همین دلیل در تمام طول سال آب‌وهوای خنکی دارد؛ به همین علت در گرمای تابستان مقصد بسیار مناسبی برای شما است. در اطراف این دریاچه کلیسا و رستوران‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید بخشی از زمان خود را نیز در آنجا سپری کنید.

میدان جمهوری؛ مرکز جاذبه های ایروان 

یکی از جاهای دیدنی ایروان میدان جمهوری است که در مرکز شهر قرار گرفته است. در اطراف این میدان هتل‌های متعدد، ساختمان‌های معروف دولتی و موزه تاریخ ارمنستان قرار دارد. میدان جمهوری از نمادهای استقلال ارمنستان به شمار می‌رود که سالیان قبل نام آن میدان لنین بود و مجسمه آن نیز در وسط میدان قرار داشت.

مسجد آبی؛ تنها مسجد در ایروان

تنها مسجد ارمنستان مسجد آبی نام دارد و مکانی آرام و زیبا در شهر ایروان است. مسجد شیعیان قرن هجدهم در زمان شوروی تعطیل شد و در دهه ۹۰ با بودجه ایران این مسجد بنا شد. این باغ که معماری رنگارنگ و بی‌نظیری دارد، مکان پرطرفداری برای بازدید و یکی زیباترین از جاهای دیدنی ایروان محسوب می‌شود.

ساعات کاری: ۶ صبح تا 1 ظهر

موزه ماتنداران؛ یکی از منحصر به فردترین جاذبه های ایروان

یکی از جاذبه‌های دیدنی ایروان برای بازدید، موزه‌ای منحصربه‌فرد به اسم مؤسسه نسخه‌های خطی باستانی است و بیشتر گردشگران آن را به اسم موزه ماتنداران می‌شناسند. این کلیسای نسخه‌های خطی باستانی یکی از خاص‌ترین موزه‌های دنیا به شمار می‌رود و مایه افتخار این کشور است. مارک گریگوریان که در سال  ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۷ این بنا را ساخت، از معماری قرون وسطایی الهام گرفته بود؛ پس اگر به معماری قرون وسطی علاقه دارید، بازدید از این موزه قدیمی را از دست ندهید.

مجموعه موجود در ماتناداران بیست‌وسه هزار نسخه خطی دارد و بزرگ‌ترین مجموعه نسخ خطی در کل جهان به شمار می‌رود. از بزرگ‌ترین کتاب دنیا تا کوچک‌ترین آن در ماتنداران وجود دارد؛ حتی نسخ خطی بعضی از تمدن‌هایی را که امروزه اثری از آن‌ها نیست در این مجموعه پیدا خواهید کرد. 

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۴ عصر

موزه ماتنداران از جاهای دیدنی ایروان

عکسی از نمای بیرونی موزه ماتنداران ایروان

بازار ورنیساژ؛ بهترین مکان برای خرید سوغاتی

ورنیساژ بازاری در فضای باز و یکی از جاذبه های گردشگری ایروان است. در این بازار صنایع‌دستی‌های زیبایی در غرفه‌ها یا برخی از فروشگاه‌های اطراف آن پیدا می‌شود. این بازار یکی از مشهورترین جاذبه‌های ایروان به شمار‌ می‌رود که در آن سوغاتی، جواهرات و کالاهای دیگر پیدا می‌شود. با خرید تور خارجی ایروان بازار ورنیساژ را حتماً در لیست مکان‌هایی که قصد بازدید از آن را دارید قرار دهید.

پل پیروزی ایروان؛ یادگاری از جنگ جهانی دوم 

این پل تاریخی که بعد از پیروزی در جنگ جهانی دوم این نام بر آن گذاشته شده است، قدمتش به سال ۱۹۴۵ بازمی‌گردد. این پل با طول ۲۵۰ متر، طولانی‌تر از پل قبلی‌ ارمنستان است که در زلزله خراب شد. با رد شدن از پل، تنگه هرازدان را می‌بینید و یکی از زیباترین چشم‌اندازها در مقابل چشمانتان قرار می‌گیرد. در یک سمت این تنگه رستوران‌های فراوانی قرار دارد که  همچنان جذابیت قدیمی‌شان را  حفظ کرده‌اند و با داشتن دکوراسیون سنتی ارمنی به مشتریان خود حس نوستالژی را منتقل می‌کنند. اگر به این کافه‌ها سرزدید، یادتان نرود که حتماً نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی این منطقه را تست کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم هزینه سفر به ارمنستان را قبل از مسافرت به این کشور بررسی کنید.

باغ گیاه شناسی ایروان

یکی از جاهای دیدنی ایروان برای پیاده‌روی در شهر، باغ گیاه‌شناسی آن است. گلخانه‌های گوناگونی در همه پارک وجود دارد که ورود به بعضی از آن‌ها برای همه گردشگران آزاد است. درون گلخانه‌ها چگونگی پرورش گیاهان را مشاهده می‌کنید و گل‌ها و گیاهان فروشی را با بهترین قیمت می‌خرید. این باغ بیش از صد نوع گیاه را در خود جای داده است که برخی از آن‌ها بسیار کمیاب و در خطر انقراض هستند. باغ گیاه شناسی در ایروان یک مقصد پرطرفدار و جذاب برای عکاسی و پیک‌نیک برای خانواده و دوستان است.

ساعات بازدید: ۸:۳۰ الی ۲۲:۳۰

هزینه بلیط: ۳۰۰ درام

باغ گساه شناسی از جاهای دیدنی ایروان

باغ گیاه شناسی ایروان

راه آهن کودکان؛ مقصد کودکانه در ایروان

 راه آهن کودکان، یک راه‌آهن‌ مینیاتوری است که با سه ایستگاه باقی مانده است. قیمت بلیط این راه‌آهن حدود یک دلار و طول مسیر آن ۳ کیلومتر است و هر ۱۵ دقیقه یک‌بار حرکت دارد. این ایستگاه بیش از ۷۰ سال قبل ساخته شده است و امروزه یک باغ، محل بازی و قطارهای جدیدی دارد. با وجود اینکه این مکان برای کودکان در نظر گرفته شده، بازدید از آن یکی از جاهای دیدنی شهر ایروان برای هر سن و سالی است.

پارک ملی شیکاهو؛ طبیعتی بکر در ایروان

نام شیکاهو از سرزمین قرمزرنگ گرفته شده است. این پارک جزو مکان‌های برتر گشت‌وگذار در ارمنستان و دومین جنگل محافظت‌شده در این کشور به شمار می‌رود. شاید برایتان عجیب باشد ولی قسمت‌هایی از این پارک همچنان به صورت بکر و دست‌نخورده باقی مانده است! گونه‌های جانوری بسیاری از جمله پلنگ، مار، بز، خرس و ... در پارک ملی شیکاهو زندگی می‌کنند. در این پارک چندین آبشار جذاب نیز وجود دارد که می‌توانید یک پیک‌نیک به‌یادماندنی در کنار این آبشارها برای خودتان رقم بزنید.

قله آراگاتس؛ نماد معنوی ایروان

این قله در روستان بیوراکان قرار گرفته است و یکی از ۱۵ مکان برتر برای گشت‌وگذار در ایروان به شمار می‌رود. مردم ارمنستان این قله را به چهار قله‌ آتشفشانی آن می‌شناسند که بزرگ‌ترین دهانه آتشفشانی خاموش در دنیا محسوب می‌شود. این کوه را نباید یک جاذبه گردشگری معمولی تصور کنید؛ چراکه قله آراگاتس با 4091 متر ارتفاع یک نماد معنوی در ارمنستان محسوب می‌شود. در اطراف این کوه چندین بنای مذهبی و کلیسا قرار گرفته است که بد نیست از آن دیدن کنید.

دریاچه آرپی؛ یک مکان دنج در ارمنستان

اگر به شلوغی علاقه ندارید و حس می‌کنید که دریاچه سوان شلوغ است، به دریاچه آرپی بروید. در این دریاچه زیبا که یکی از جاهای دیدنی ایروان است، شما احساس آرامش عجیبی را تجربه می‌کنید. دریاچه آرپی از یک زلزله و زمین‌لرزه آتشفشانی ایجاد شده است و بعد از سوان، دومین مکان مشهور و مهم آبی در کشور ارمنستان به شمار می‌رود.

این دریاچه یکی از ۲۰ مکان برتر گشت‌وگذار در ایروان است، برای آبیاری و تولید برق از آن استفاده می‌شود و محل زندگی مرغ دریایی ارمنی به شمار می‌آید. برای حفاظت بیشتر از این مکان در سال ۲۰۱۰، یک پارک در کنار آن احداث و ۱۰۰ نوع گونه‌ از پرندگان به این پارک آورده شد.

موزه ساریان؛ زندگی نامه تصویری نقاش قرن بیستم

اگر به  هنر  و آثار هنری علاقه‌مند هستید، موزه ساریان را از دست ندهید. مارتیروس ساریان بنیان‌گذار مکتب نقاشی معاصر و هنرمند برتر قرن بیستم محسوب می‌شود. ساریان دیدگاه خاصی نسبت به دنیا داشت و به همین دلیل به‌عنوان استاد رنگ معروف بود. موزه ساریان از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۳ محل زندگی مارتیوس بود و اکنون به یکی از موزه‌های ارمنستان تبدیل شده است و عمارت، استودیو و گالری دارد. در موزه ساریان نزدیک به سیصد نقاشی جمع‌آوری شده است که هریک به‌خودی‌خود خیلی زیبا هستند و از دیدن آن‌ها به وجد می‌آیید.

دژ اربونی؛ نقطه شروع ایروان مدرن

ارمنستان یک تاریخ غنی و قدمت بسیاری دارد و دژ اربونی یکی از شواهد این امر است. این دژ در سال ۷۸۳ پیش از میلاد بنا شد و از قدیمی‌ترین قلعه‌های دنیا است. دژ اربونی را شروع ایروان مدرن می‌دانند که به دست آرگیشتی، پادشاه اورارتوها، ساخته شده است. این دژ با هدف به وجود آوردن رعب‌ و وحشت در دشمنان بنا شد و ابتدا نام  «قلعه خون» را بر آن گذاشتند.

دژ اربونی یک تالار بزرگ دارد که در قدیم محل برگزاری رویدادهای بااهمیت بوده است. نقاشی‌های این تالار از عجیب‌ترین قسمت‌های قلعه محسوب می‌شود و کنجکاوی‌تان را تحریک می‌کند. تصاویری از کشاورزی و شکار روی دیوار‌های این تالار وجود دارد که از تمدن باستانی اورارتو خبر می‌دهند.

دژ اربونی ایروان از جاهای دیدنی ایروان

عکسی از دژ اربونی ایروان

پارک عشاق؛ مکانی برای قرارهای دونفره در ارمنستان

 این پارک فضایی عاشقانه و رمانتیک دارد و مخصوص دلدادگان است. به حدی محیط این پارک سرسبز و زیباست که بذر عشق را در دل تمام گردشگران می‌کارد. پارک عشاق در بخش شمال غربی ایروان قرار دارد و نام قدیم آن پارک کوزرن بوده است. نام عشاق به دلیل علاقه زوج‌ها به این پارک روی آن گذاشته شده است. یکی از جاذبه‌های این پارک زیبا سالن آمفی‌تئاتر آن است که جشنواره‌ها و نمایش‌های متعددی در آن برگزار می‌شود.

خیابان آبوویان؛ پیاده روی در قلب ارمنستان

خیابان آبوویان یکی از جاهای دیدنی ایروان است که می‌توانید ساعت‌ها بی‌وقفه در آن پیاده‌روی کنید. این خیابان مانند شاهرگی از میدان مرکزی جمهوری به مجسمه خاچاتور امتداد پیدا می‌کند. آبوویان برای تفریح و سرگرمی مکانی کاملاً بی‌نقص است.  برند‌های معروف، کلوپ‌های شبانه، رستوران‌ و کافی‌شاپ‌ در کنار ساختمان‌های دیگر را در این خیابان می‌توانید مشاهده کنید.

 اگر به ارمنستان سفر کردید، پیشنهاد ما این است که چند ساعتی را در این خیابان به پیاده‌وری بگذرانید، از خرید کردن لذت ببرید، روی نیمکت‌های آن استراحت کنید، به تماشای موسیقی و اجراهای زنده بپردازید و بستنی‌های خوش‌مزه ارمنی را امتحان کنید.

خیابان ماشتوتس؛ خرید از دستفروش های ارمنی

اگر به خیابان‌گردی علاقه دارید، خیابان ماشتوتس یکی از جاهای دیدنی ایروان به حساب می‌آید که از  پیاده‌روی در آن لذت خواهید برد.  نام این خیابان در گذشته لنین بوده  و در منطقه کنتورن ایروان واقع شده است. طول آن حدود ۶ کیلومتر و یکی از خیابان‌های طولانی ارمنستان و ایروان به حساب می‌آید. ماشتوتس از آن جمله خیابان‌هایی است که همیشه شلوغ و پر از گردشگر محسوب می‌شود و حس سرزندگی بسیاری دارد. شما می‌توانید ساعت‌های فراوانی را در این خیابان به پیاده‌روی بپردازید و آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی موجود در آن را مشاهده کنید. اگر تصمیم به خرید دارید، این خیابان بهترین مکان برای خرید کردن است؛ پس سعی کنید حتماً یک کیف پرپول با خود بیاورید و از فروشندگان ارمنی برای دوستان و آشنایانتان سوغاتی بخرید.

کاسکاد؛ عکاسی از چشم انداز رؤیایی

یکی از مقاصدی که در شهر ایروان توصیه می‌کنیم حتماً از آن بازدید کنید، کاسکاد است. این مکان که به اسم هزارپله نیز معروف است، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ایروان محسوب می‌شود. در این مکان، هزاران پله وجود دارد که پارک هافناک و  مانیومنت را به یکدیگر وصل می‌کند. محبوبیت این پله‌ها به علت چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای آن است و سوژه‌ خوبی برای عکاسی و ثبت خاطرات گردشگران رقم می‌زند. از دیگر دلایل محبوبیت این مکان این است که جوانان ارمنی و بازدیدکنندگان این شهر هنگام غروب در کاسکاد دور یکدیگر جمع می‌شوند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند. برای کسانی که پادرد یا کمردرد دارند، پله‌برقی در این مکان فراهم شده است.

مجسمه مام؛ مهم ترین نماد ایروان

مجسمه مام یک تندیس از زن و نمادی از کشور ارمنستان به شمار می‌رود که در پارک پیروزی قرار گرفته دارد. مجسمه مام با حدود پنجاه متر ارتفاع، نشان‌دهنده صلح در ارمنستان است. همه‌ساله در تاریخ ۱۰ می، مردم ارمنستان از این مجسمه دیدن می‌کنند تا خاطره کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم را زنده نگه دارند. مردم با ریختن گل روی این تندیس، یادی از درگذشتگان می‌کنند و نمایش با‌شکوهی در کنار مجسمه مام برگزار می‌شود که دیدنی است. 

 موزه کافسجان؛ مهم ترین مرکز هنری کشور ارمنستان

موزه کافسجان نزدیک آبشار پله واقع شده و معروف‌ترین مرکز هنری در ارمنستان است. برای رفتن به موزه باید اول به آبشار هزارپله بروید و سپس با استفاده از آسانسور‌، خودتان را به طبقات بالاتر موزه برسانید و از سالن‌های نمایش آن بازدید کنید.

 نام این موزه از اسم مژسس آن جرارد کافسجیان گرفته شده است.  موزه کافسجان از عجیب‌ترین موزه‌ها در جهان محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که نیویورک تایمز از آن به عنوان یکی از دیدنی‌ترین ساختمان‌های در بین موزه‌های دنیا نام برده است.  موزه کافسجان از  دو بخش جداگانه  بیرونی (باغ مجسمه‌سازی) و داخلی (گالری‌ هنری) تشکیل شده است و یکی از بهترین جاهای دیدنی ایروان محسوب می‌شود.

سفر به ایروان و بازدید از جاهای دیدنی آن

 در این مقاله شما را با مکان‌های گردشگری و جاهای دیدنی ایروان آشنا کردیم. ایروان، توریستی‌ترین و بزرگ‌ترین شهر ارمنستان است و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. معبد گارنی، صومعه گغارد، دریاچه سوان، ساختمان اپرا ایروان، موزه ماتنداران، باغ گیاه‌شناسی، موزه ساریان، دریاچه آرپی و خیابان ماشتوتس از جمله مکان‌های دیدنی شهر ایروان هستند. در صورتی که به ایروان سفر می‌کنید، تعدادی از این جاذبه‌ها را در لیست بازدید‌های خود قرار دهید.

سؤالات متداول 

1. هزینه تور ایروان چقدر است؟ 

تور ایروان با توجه به فصل سفر، زمینی یا هوایی بودن، نوع هتل و موارد دیگر قیمت متفاوتی دارد. شما می‌توانید در هر فصلی از سال قیمت تور ایروان را از طریق وبسایت آریاک سفر بررسی کنید. 

2. بهترین جاهای دیدنی ایروان کدام اند؟

دریاچه آرپی، مجسمه مام، موزه کافسجان، کاسکاد، دژ اربونی، پارک عشاق، پارک ملی شیگاهو، قله آراگاتس، باغ گیاه‌شناسی و دریاچه سوان از جمله مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری ایروان هستند.

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk