https://gateway.aryaktravel.com/api/
گردشگری آریاک 14 مرداد ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
فصل تابستان یکی از بهترین زمان‌هایی است که می‌توانید به شهرهای ساحلی سفر کنید. در این مطلب به بررسی همه جنبه‌های دو شهر ساحلی آنتالیا و کوش آداسی پرداختیم تا شما بهترین انتخاب را از بین این دو شهر داشته باشید.

اگر بخواهید به ترکیه سفر کنید و فرصت محدودی برای این سفر داشته باشید، به طوری که فقط بتوانید از یک شهر دیدن کنید، انتخاب شما چیست؟ از نظر شما کوشی آداسی بهتره یا آنتالیا؟ برای مقایسه بین این دو شهر و انتخاب یکی از آن‌ها به عنوان مقصد سفر، باید به معیارهای زیادی از جمله راه‌های دسترسی، جاذبه‌های گردشگری، جذابیت‌های سفر، آب‌وهوا و هزینه‌های سفر توجه داشته باشید. در این مطلب با ما همراه شوید تا به شما بگوییم برای سفر کوش آداسی بهتر است یا آنتالیا؟

معرفی شهر آنتالیا

آنتالیا یک شهر بندری در نزدیکی دریای مدیترانه و در جنوب‌غربی ترکیه است. این شهر زیبا جذابیت‌های توریستی زیادی دارد و به دلیل داشتن آب‌و‌هوای مطبوع، در طول سال پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. شهر آنتالیا قرن‌هاست که به عنوان یک بندرگاه تجاری شناخته شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر آنتالیا، داشتن سواحل بی‌نظیر و جاهای توریستی است. در این شهر مکان‌های تاریخی به‌جامانده از قرن‌ها قبل نیز وجود دارد که آن را به یکی از بهترین شهرهای توریستی ترکیه تبدیل می‌کند. در آنتالیا خبری از شلوغی‌های استانبول نیست و می‌توانید یک سفر آرام و به دور از استرس را تجربه کنید.

معرفی شهر کوش آداسی

قبل از اینکه بگوییم کوش آداسی بهتره یا آنتالیا ابتدا باید در مورد شهر کوش آداسی نیز اطلاعات داشته باشید. این شهر درست در غرب کشور ترکیه و در کنار دریای اژه قرار دارد. کوش آداسی نیز همچون آنتالیا یک شهر بندری است که کشتی‌های کروز در سواحل آن رفت و آمد دارند. در این شهر نیز آثار تاریخی زیادی مانند شهر افسوس، معبد آرتمیس، خانه مریم مقدس، پرین و میلتوس وجو دارد.

از آنجا که در قرن‌های گذشته کوش آداسی مورد حملات بیگانگان و دزدان دریایی قرار می‌گرفت، دور تا دور شهر با قلعه مستحکم احاطه شده است. علاوه بر آثار تاریخی در این شهر، باید به امکانات رفاهی برای پذیرایی از توریست‌ها (رستوران‌های لوکس، هتل‌های 5 ستاره و...) نیز اشاره کنیم.

سواحل کوش آداسی 

تصویری از کوش آداسی ترکیه

دسترسی به کوش آداسی بهتر است یا آنتالیا؟

یکی از معیارهای مهم برای اینکه بدانید بین کوش آداسی و آنتالیا کدام را انتخاب کنید، توجه به نحوه دسترسی به شهر است. اگر چه ترکیه در همسایگی ایران قرار گرفته، اما به این معنا نیست که می‌توانید به راحتی به همه شهرهای آن دسترسی داشته باشید. همانطور که گفتیم کوش آداسی در غربی‌ترین نقطه کشور ترکیه قرار دارد، در حالی که آنتالیا در جنوبی غربی این کشور واقع شده است. فاصله بین کوش آداسی و آنتالیا، نحوه دسترسی به این دو شهر را نیز متفاوت می‌کند.

سفر زمینی به آنتالیا یا کوش آداسی

یکی از راه‌های سفر به ترکیه از طریق ماشین شخصی یا اتوبوس است. اگر با ماشین شخصی و بدون توقف به سمت آنتالیا حرکت کنید، حدود 29 ساعت در راه خواهید بود در حالی که زمان رسیدن به کوش آداسی بدون توقف حدود 33 ساعت است.

با توجه به این اطلاعات می‌توان گفت برای رسیدن به آنتالیا به صورت زمینی مدت زمان کمتری در راه هستید. البته این دو شهر مسیر ریلی مستقیم به سمت ایران ندارند و فقط باید از طریق اتوبوس یا ماشین شخصی به آنجا بروید.

سفر هوایی به کوش آداسی یا آنتالیا

یکی دیگر از راه‌های سفر به یکی از این دو شهر، از طریق راه هوایی است. هر دو شهر دارای فرودگاه هستند و شما می‌توانید به صورت هوایی نیز به یکی از این دو شهر سفر کنید. خوشبختانه تهران با آنتالیا خط هوایی مستقیم دارد و بعد از پیاده شدن در فرودگاه این شهر، می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس 14 کیلومتر را طی کنید تا به مرکز شهر برسید. یکی دیگر از راه‌های سفر هوایی به آنتالیا از طریق فرودگاه استانبول است که سپس باید از طریق خط هوایی به سمت آنتالیا حرکت کنید.

اما نزدیک‌ترین فرودگاه به شهر کوش آداسی در 95 کیلومتری این شهر قرار دارد و در واقع شما باید ابتدا به فرودگاه عدنان ازمیر بروید و سپس از آنجا با ترانسفر هتل، تاکسی، اتوبوس و یا قطار خود را به کوش آداسی برسانید. فاصله بین تهران تا ازمیر حدود 3 ساعت طول می‌کشد و برای رفتن از فرودگاه ازمیر تا مرکز شهر کوش آداسی هم باید حدود 2 ساعت زمان در نظر بگیرید.

با توجه به اطلاعات بالا مسلم است که دسترسی به شهر آنتالیا برای توریست‌های ایرانی راحت‌تر است تا بتوانید از تهران مستقیمان به این شهر بروید.

هتل‌های کوش آداسی بهتر است یا آنتالیا؟

یکی دیگر از معیارهای مقایسه بین این دو شهر، توجه به هتل‌های آن‌هاست. در هر دو شهر تعداد زیادی هتل با امکانات رفاهی متعدد وجود دارد. هتل‌های 5 ستاره، آپارتمان، مهمان‌سرا و اقامتگاه‌های بومی در آنتالیا و کوش آداسی وجود دارند تا برحسب توان مالی خود بهترین هتل را اجاره کنید.

هتل‌های شهر آنتالیا

در این شهر هتل‌های فوق‌العاده لوکس وجود دارد که اگر یک شب را در آنجا بگذرانید، دلتان می‌خواهد برای همیشه در آنجا بمانید. اغلب اقامتگاه‌های آنتالیا استانداردها و امکانات روز دنیا را دارند و از نظر قیمت و هزینه اقامت، گزینه‌های زیادی در مقابل شما قرار می‌گیرد.

از جمله بهترین هتل‌های آنتالیا باید به آکرا، اورنج کانتی، کلون پلازا، لارا و سو اند آکوا لند اشاره کنیم. همچنین در سطح این شهر سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های ارزان‌تر با امکانات کمتر نیز وجود دارد.

هتل پلازا آنتالیا

تصویری از هتل پلازا آنتالیا

هتل‌های کوش آداسی

در کوش آداسی نیز هتل‌ها و اقامتگاه‌‌های زیادی با قیمت‌های کم، متوسط و زیاد وجود دارد. از جمله بهترین هتل‌های کوش آداسی می‌توان به کاریزما، رامادا، آکوا فانتزی، پاین بی و سی لایت اشاره کنیم. همچنین در سطح شهر اقامتگاه‌های ارزان وجود دارد که می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر، به آنجا بروید.

هتل کاریزما کوش آداسی

عکسی از هتل کاریزما کوش آداسی

آب‌وهوای آنتالیا بهتره یا کوش آداسی؟

کوش آداسی و شهر آنتالیا فاصله زیادی با هم ندارند و از سوی دیگر دو شهر ساحلی هستند که باعث می‌شود از نظر آب‌وهوا تفاوت زیادی با هم نداشته باشند.

آب و هوای شهر آنتالیا

این شهر آب‌وهوای مدیترانه‌ای و معتدل دارد و در فصل زمستان به ندرت هوای آنتالیا سرد و یخبندان می‌شود. به طوری که دمای هوا بین 9 تا 15 درجه سانتیگراد است. در فصل تابستان هم دمای هوا حداکثر به 35 درجه سانتیگراد می‌رسد. میانگین دمای هوای شهر آنتالیا در کل سال 18.7 درجه است.

بهترین زمان سفر به آنتالیا، اواخر فروردین تا اواسط آبان است که بتوانید به راحتی در کنار سواحل شهر به تفریح و سرگرمی مشغول شوید.

آب‌وهوای شهر کوش آداسی

این شهر نیز آب‌وهوای معتدل دارد البته نسبت به شهر آنتالیا، مرطوب‌تر است. در فصل تابستان میزان رطوبت هوای کوش آداسی به 40% نیز می‌رسد. در زمستان میزان بارندگی کمی بیشتر می‌شود اما باز هم تعداد روزهای آفتابی در کوش آداسی بیشتر است. بهترین زمان سفر به کوش آداسی، از اواخر فروردین تا اواخر خرداد، و اواخر شهریور تا اوایل آذر ماه است.

مقایسه آنتالیا و کوش آداسی از نظر ازدحام و شلوغی

مطمئنا هیچ کس دوست ندارد زمان سفر وارد یک شهر خلوت و بی‌روح شود. همچنین شلوغ بودن بیش از حد یک شهر نیز آزاردهنده می‌شود. از سوی دیگر افزایش توریست‌ها باعث بالا رفتن هزینه‌های رستوران، هتل و... نیز می‌شود. به همین دلیل اغلب گردشگران ایرانی همیشه به دنبال شهری هستند که آرامش نسبی داشته باشد. اما دو شهر آنتالیا و کوش آداسی از نظر ازدحام و شلوغی چه تفاوتی با هم دارند؟

شلوغی در آنتالیا

این شهر بندری مرکز استانی با همین نام است که سالانه 30 درصد از کل توریست‌ها را به سمت خود جذب می‌کند. بیشتر گردشگران در فصل تابستان راهی این شهر می‌شوند و در زمستان‌ها شهر خلوت‌تر است. اگر عاشق سفری آرام و به دور از شلوغی هستید، پیشنهاد می‌دهیم سفر خود را برای ماه‌های سرد برنامه‌ریزی کنید.

شلوغی کوش آداسی

این شهر به تازگی به جمع شهرهای توریستی ترکیه اضافه شده است و به اندازه آنتالیا محبوبیت ندارد. در واقع هنوز و بسیاری از توریست‌ها با کوش‌آداسی آشنا نشده‌اند. به همین دلیل است که در آن خبری از ازدحام و شلوغی نیست و اگر می‌خواهید در فصل تابستان به ترکیه سفر کنید، کوش آداسی وضعیت بهتری دارد و آرام‌تر است.

سواحل کوش آداسی بهتر است یا آنتالیا؟

هر دو شهر آنتالیا و کوش آداسی ساحلی هستند و بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که در کنار این سواحل روزهای سفر خود را به بهترین شکل بگذرانید.

سواحل شهر آنتالیا

این شهر سواحل زیادی داشته و در بین شهرهای ساحلی ترکیه شهرت بیشتری دارد. سواحل آنتالیا تمیز و با تمامی امکانات رفاهی از جمله کافه، رستوران، سالن اسپا و ماساژ و... هستند. در سواحل آنتالیا تفریحات و بازی‌هایی مثل غواصی، اسکی روی آب، قایق سواری، موج سواری جت سواری به راه است. ضمن اینکه در شب نیز جشنواره‌های زیادی در کنار سواحل این شهر برگزار می‌شود. از جمله بهترین سواحل آنتالیا می‌توانیم به لارا، پاتارا، بلک، کمر، چیرالی و کنی آلتی اشاره کنیم. در سواحل آنتالیا امکانات بیشتری برای میزبانی از توریست‌ها فراهم شده است. وجود تجهیزات بیشتر در سواحل آنتالیا، یکی از برتری‌های این شهر نسبت به کوش آداسی است.

سواحل آنتالیا

عکسی از سواحل آنتالیا

سواحل شهر کوش آداسی

در این شهر سواحل کمتری نسبت به آنتالیا وجود دارد. کوش آداسی به داشتن آب‌های فیروزه‌ای، صخره‌های بلند و شنی در بین گردشگران مشهور است. در سال‌های اخیر در کنار سواحل کوش آداسی نیز امکانات زیادی از جمله رستوران، کافه و... راه اندازی شده است. از جمله بهترین سواحل کوش آداسی می‌توانیم به کوستور، سیلور سند، ساحل الماس، ساحل لیدیز بیچ و لانگ بیچ اشاره کنیم.


بندر کشتی های کروز در کوش آداسی

تصویری از بنادر کشتی کروز در کوش آداسی

جاذبه های کوش آداسی دیدنی تر است یا آنتالیا؟

یکی دیگر از معیارها برای اینکه بگوییم کوش آداسی بهتر است یا آنتالیا، در نظر گرفتن تعداد آثار تاریخی در این شهرهاست. هر دو شهر سابقه تاریخی زیادی دارند و به همین دلیل در آنجا می‌توانید آثار به‌جا مانده از گذشتگان را پیدا کنید.

جاذبه های آنتالیا

اگر عاشق شناخت تمدن‌های شهرهای قدیمی هستید، آنتالیا جاییست که می‌توانید آثار به جا مانده از سده‌های قبل را مشاهده کنید. از مهم ترین جاذبه‌‌‌های آنتالیا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کلیسای سنت نیکولاس
  • آمفی تئاتر آسپندوس
  • شهر باستانی لیسیان
  • شهر قدیمی فاسلیس
  • آبشار دودن
  • آبشار کورشونلو

آبشار دودن آنتالیا

تصویری از آبشار دودن آنتالیا

جاذبه های کوش آداسی

کوش آداسی شهر قدیمی است که آثار تاریخی زیادی از گذشتگان در آن به جا مانده است و طبیعت بسیار زیبایی دارد. از زیباترین جاذبه‌های کوش آداسی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شهر باستانی پرینه
  • آمفی تئاتر
  • شهر میلتوس
  • دایدایما
  • جزیره کبوتر
  • پارک ملی پنینشولا
  • پاموک قلعه

پاموکاله کوش آداسی

عکسی از پاموکاله در کوش آداسی

مراکز خرید در کوش آداسی بهتره یا آنتالیا؟

یکی از بهترین کارهایی که در هر سفری لازم است، خرید سوغاتی و لوازم برند است. در شهرهای کوش آداسی و آنتالیا نیز مراکز خرید زیادی وجود دارد که بتوانید از آنجا هر وسیله‌ای را که نیاز دارید و یا سوغاتی برای اطرافیان خود را تهیه کنید.

مراکز خرید و بازارهای آنتالیا

در این شهر بازارهای زیادی برای خرید کردن وجود دارد. اگر قصد دارید صنایع دستی و سوغاتی بخرید می‌توانید به آنتالیا بازار، بازار محلی کالجی و شنبه بازار آنتالیا بروید. در این بازارها انواع مواد غذایی، پارچه، پوشاک، زیورآلات و... با قیمت مناسب عرضه می‌شود. در همین رابطه می‌توانید مطلب بهترین مراکز خرید در آنتالیا را مطالعه کنید.

مراکز خرید و بازارهای کوش آداسی

در این شهر ساحلی نیز بازارهای لوکس و سنتی زیادی وجود دارد. اگر به دنبال اجناس برند و لوکس هستید، به مرکز خرید ای وی ام، آکدوگان، سوکه یا نووا بروید. اگر قصد خرید صنایع دستی، سوغات و یا وسایل ارزان‌تر را دارید، می‌توانید بازار بزرگ کوش آداسی با بیش از 400 فروشگاه، بازارچه‌های محلی و یا بازار محلی این شهر بروید.

سیستم حمل و نقل کدام شهر بهتر است؟ آنتالیا یا کوش‌ آداسی؟

در این دو شهر گزینه‌های زیادی برای جابجایی مسافران در داخل شهر وجود دارد. با این حال از آنجا که آنتالیا شهر بزرگتری است، سیستم حمل و نقل آن نسبت به کوش آداسی پیشرفته‌تر است و می‌توانید برای رفتن به نقاط مختلف این شهر از کشتی، دلموش، واگن‌های برقی و یا اتوبوس‌های عمومی استفاده کنید.

در شهر کوش آداسی نیز دلموس، تاکسی و اتوبوس مسئولیت جابجایی مسافران را برعهده دارند. به هر حال این شهر کوچک است و نمی‌توان انتظار داشت تجهیزات پیشرفته‌تری مثل آنتالیا برای جابجایی مسافران داشته باشد. برای رفتن به جزایر نزدیک به کوش آداسی هم می‌توانید از کشتی استفاده کنید.

هزینه‌ های سفر به کدام شهر کمتر است؟

هر یک از این دو شهر از نظر هزینه‌های سفر برای اقامت، خرید غذا، رستوران، حمل‌و‌نقل و تفریح و سرگرمی با هم متفاوت هستند.

هزینه‌ های سفر به آنتالیا

برای رفتن به آنتالیا باید هزینه‌های سفر خود را به سه قسمت برای تهیه غذا و رستوران، برای ورود به امکان توریستی و حمل‌و‌نقل تقسیم کنید. این هزینه‌ها عموما شامل موارد زیر است:

  • اگر بخواهید به یک رستوران معمولی در این شهر بروید، باید حداقل 20 تا 30 لیر در نظر بگیرید هزینه یک وعده غذای فست فودی در این شهر حدود 7 لیر است.
  • برای حمل و نقل داخل شهر، کرایه تاکسی از سایر گزینه‌ها گران‌تر است و باید بین 3.5 تا 5 لیر برای هر مسیر بپردازید. البته اگر با تراموا رفت و آمد کنید، کرایه آن 1.70 لیر خواهد بود. اگر سفر طولانی به شهر آنتالیا دارید، یک کارت اتوبوس با قیمت 5 لیر بخرید و به هر جایی از شهر که می‌خواهید بروید.
  • برای سرگرمی و تفریح نیز باید پول بپردازید. ورودی پاک آبی (دلفین لند و آکوالند) در شهر آنتالیا 75 لیر، ورودی موزه باستان شناسی 20 لیر و ورودی پست اسکی ساکلینکنت 15 لیر است. اگر بخواهید کشتی سواری کنید، هزینه آن 100 لیر است و غواصی در دریای مدیترانه 200 لیر هزینه دارد.

همچنین برای دریافت اطلاعات دقیق، می‌توانید مطلب هزینه های سفر به آنتالیا را مطالعه کنید.

هزینه‌های سفر به کوش آداسی

در این شهر نیز هزینه‌های سفر تقریبا بالاست و تفاوت زیادی با هزینه‌های سفر به آنتالیا ندارد. برخی از این هزینه‌ها عبارتند از:

  • هزینه یک وعده غذا در یک رستوران معمولی در کوش آداسی حدود 15 لیر و در یک رستوران متوسط 40 لیر است. یک وعده غذای فست فود نیز 15 لیر قیمت دارد.
  • برای جابجایی در این شهر می‌توانید از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید که البته هزینه تاکسی بسیار گران است. هزینه جابجایی با اتوبوس در کوش آداسی 2 لیر است.
  • برای بازدید از مکان‌های گردشگری نیز باید پول بپرداید. بازدید از قلعه با تور رفت و برگشت داخل شهر 120 لیر هزینه دارد. اگر بخواهید به پاراسل بروید، باید 150 لیر بپردازید و هزینه ورودی پارک‌های آبی در این شهر 150 لیر است.

از آنجا که تفریحات و سرگرمی‌ها در آنتالیا بیشتر است، می‌توان گفت هزینه‌های گشت و گذار و تفریح نیز در این شهر بالاتر خواهد بود. هزینه حمل و نقل در شهر کوش آداسی نسبت به آنتالیا ارزان‌تر است. زیرا گزینه‌های حمل و نقل کمتری دارد. برای دریافت اطلاعات کامل‌تر درباره هزینه های سفر به کوش آداسی، پیشنهاد می‌کنیم مطلبی با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

کدام مقصد برای ما مناسب تر است؟ آنتالیا یا کوش آداسی؟

دو شهر آنتالیا و کوش آداسی مقصد سفر بسیاری از گردشگران دنیا و از جمله ایرانی‌هاست. اگرچه کوش آداسی همچون آنتالیا شهرت زیادی ندارد و هنوز معروف نشده است، اما دارای جاذبه‌های طبیعی و توریستی زیادی برای میزبانی از گردشگران است. در این مطلب تلاش کردیم با مقایسه کامل، به شما کمک کنیم برای سفر خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. امیدواریم آنچه در این مطلب ارائه شد برایتان مفید بوده باشد. اگر علاقه‌مند به شرکت در تور آنتالیا و یا تور کوش آداسی هستید، با خرید از شرکت گردشگری آریاک سفر می‌توانید یکی از بهترین سفرهای زندگیتان به این مقاصد را برای خود رقم بزنید. 

سوالات متداول

1. سفر به کوش آداسی ارزان‌تر است یا آنتالیا؟

معمولا شهر آنتالیا به دلیل داشتن تفریحات ساحلی بیشتر و متنوع‌تر، کمی گران‌تر از کوش آداسی است.

2. فاصله بین کوش آداسی و آنتالیا چه قدر است؟

فاصله بین دو شهر آنتالیا و کوش آداسی در کشور ترکیه تقریبا ۴۰۰ کیلومتر است.

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk