https://gateway.aryaktravel.com/api/

موزه باسیلیکا، یک موزه خاص و متفاوت

گردشگری الهه ارباب جعفری 11 مهر ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

موزه آب انبار باسیلیکا

وقت آن رسیده تا یک موزه‌ی مرموز و خاص را معرفی کنیم، یک موزه‌ی زیرزمینی و تاریخی که نظیر آن را در هیچ جای دنیا نخواهید دید. آب انبار باسیلیکا یکی از میراث فرهنگی استانبول است که شما را به اعماق زمین دعوت می‌کند. قبل از هر چیز بگذارید به شما نوید آن را بدهیم که این جاذبه‌ی تاریخی یکی از نقاط عطف سفرتان به استانبول خواهد شد؛ پس اگر از دسته افرادی هستید که تور استانبول را تهیه کرده‌اید، خوب است اگر در طول سفر خود به آب انبار باسیلیکا سری بزنید و فرصت تماشای فضای عجیب و در عین حال دوست‌ داشتنی آن را از دست ندهید.

قدمت آب انبار باسیلیکا به دوران بیزانس و حدود سال‌های ۳۳۷- ۴۰۰ میلادی باز می‌گردد، زمانی که کنستانتین اول بر مسند حکومت و فرمانروای ترکیه‌ی کنونی بود. 


موزه باسیلیکا

در حقیقت ایده‌ی اولیه این جاذبه‌ی تاریخی، به عنوان یک زیرزمین عظیم زیر کلیسای باسیلیکا اجرا شد. در ابتدای ساخت، این مکان تنها یک زیرزمین ساده بدون تزیینات یا جلوه‌ی خاصی بود و بعد‌ها با تغییرات متعددی که در قسطنطنیه اتفاق افتاد، این زیرزمین هم دچار آسیب و البته تغییرات کاربری شد. به دستور ژوستی نیوس اول، تبدیل به یک آب انبار شد تا آب مورد نیاز امپراطوری برای روزهای خشکسالی تامین شود. تا سال‌ها آب انبار باسیلیکا تامین کننده‌ی آب قسطنطنیه بود و با گذشت زمان و سر کار آمدن عثمانی‌ها، این آب انبار کم کم کنار گذاشته شد؛ چرا که عثمانی‌ها تمایل بیشتری به استفاده از آب روان داشتند. حدود سال ۱۵۴۵ میلادی بود که یکی از دانشمندان فرانسوی متوجه این آب انبار شد و به کاوش در این زیرزمین فراموش شده پرداخت. در حقیقت سفرنامه‌ای که او از سفر خود تهیه کرده بود، باعث رونق مجدد این مکان شد. 

موزه زیر زمینی باسیلیکا در ترکیه

موزه باسیلیکا

حالا سالیان سال از این ماجراها می‌گذرد و چیزی که باقی مانده یک زیرزمین باشکوه و وسیع به اندازه‌ی دو زمین فوتبال است که پر است از ستون‌های مختلف و معماری جالب داخل آن. ناگفته نماند که گفته می‌شود صدها کارگر برای ساخت این آب انبار جان خود را از دست داده‌اند. در گوشه گوشه‌ی این فضا می‌توانید آثار مختلف از تمدن‌ها و حکومت‌ها مختلف را مشاهده کنید. بعضی از ستون‌ها با سنگ مرمر و با حکاکی‌های اشکی شکل تزئین شده‌اند و برخی کاملا ساده هستند. در یکی از گوشه‌های این آب انبار، یک سرِ ستون به شکل وارونه از شخصیتی افسانه‌ای به اسم مدوسا قرار دارد که وزن ستون‌ها را تحمل می‌کند. 

وصف محیط جالب این موزه‌ی زیرزمینی در جمله و تصویر نمی‌گنجد؛ پس توصیه می‌کنیم در سفر به استانبول حتما بازدید از موزه باسیلیکا را در برنامه‌ی یکی از روز‌های سفر خود قرار دهید.

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk