https://gateway.aryaktravel.com/api/

ایاصوفیه، هشتمین شگفتی دنیا در استانبول

گردشگری الهه ارباب جعفری 10 مهر ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

ایاصوفیه در ترکیه یک شگفتی دیدنی

هشتمین شگفتی دنیا را می‌شناسید؟ مسجد ایا صوفیه ترکیه به عنوان هشتمین شگفتی دنیا و به نوعی نماد استانبول هر سال جمعیت زیادی از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. استانبول به خودی خود پر است از جاذبه‌های دیدنی و حیرت انگیز، اما در بین تمام این جاذبه‌های گردشگری مسجد ایاصوفیه مانند نگینی ارزشمند توجه مسافران را به سمت خود معطوف می‌کند؛ پس بگذارید در مورد این مکان تاریخی بیشتر بدانیم.

ایاصوفیه در حقیقت یک مسجد تاریخی با قدمتی ۱۴۰۰ ساله است؛ البته کارکرد اولیه این بنای باشکوه به عنوان کلیسا بود و بعد از آن به عبادتگاه مسلمانان( به عنوان مسجد) تغییر کاربری داد؛ تا این که به عنوان یک موزه‌ی ارزشمند در اختیار بازدیدکنندگان بین المللی قرار گرفت. 

مسجد ایاصوفیه

این سازه‌ی عظیم غیر از کاربری، از شروع ساخت دچار تحولات زیادی شده است، به عنوان مثال تزئینات دیوار‌ها از ابتدا بسیار ساده بوده‌اند و بعدها با تغییر کاربردی و تغییر دولت این دیوار‌ها با موزاییک یا تصاویر مختلف تزئین شده‌اند، یا گنبد اصلی دو بار فرو ریخته و بازسازی شده است چرا که در سال‌های اولیه وزن گنبد به درستی بین ستون‌ها و دیوار‌های اصلی تقسیم نشده بودند. در هر صورت قدمت این سازه تنها ویژگی حیرت‌انگیز آن نیست چرا که در‌ها مرمری، کوزه‌های تطهیر مرمر غول پیکر و البته ستونی جادویی به نام ستون آرزو ذهن شما را بیشتر از قبل به خود درگیر می‌کنند. صحبت از ستون آرزو شد، جالب است بدانید این ستون در افسانه‌ها خاصیت شفا و قدرت‌های ماوراطبیعه دارد و گفته می‌شود در صورت لمس ستون آرزوها خیلی زود متوجه رطوبت روی آن خواهید شد؛ شاید اسم دیگر آن یعنی ستون گریان، از همین افسانه انتخاب شده باشد.

برای رسیدن به این مسجد از هر کجای شهر که باشید، باید به سمت مرکز شهر استانبول حرکت کنید. می‌توانید از مترو یا سایر وسایل نقلیه کمک بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم از مسجد احمد سلطان و قصر توپکاپی که در نزدیکی این بنای تاریخی قرار گرفته‌اند هم بازدید کنید.

نمای بیرونی مسجد ایاصوفیه

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk