https://gateway.aryaktravel.com/api/

عمارت شاپوری شیراز خانه‌ای خیره کننده

گردشگری الهه ارباب جعفری 19 بهمن ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
در سفر به شیراز به خانه شاپوری یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های شیراز سر بزنید و از شکوه این ساختمان لذت ببرید.

عمارت شاپوری

در سفر به شیراز حتما از جاذبه هایی مثل حافظیه، باغ ارم، سعدیه، بازار وکیل و تخت جمشید بازدید می‌کنید اما در بین تمام جاذبه‌های معروف این شهر باستانی یک عمارت متفاوت و خاص وجود دارد که چه در زمان خود و چه در حال حاضر به عنوان یکی از شاهکارهای معماری شناخته می‌شود. عمارت شاپوری با معماری خاص و شگفت انگیزی که دارد امروزه از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند پس اگر با تور شیراز به این شهر سفر کردید خوب است اگر سفر خود را با بازدید از خانه شاپوری تکمیل کنید. 

عمارت شاپوری شیراز

نمایی از خانه شاپوری

تاریخچه خانه شاپوری

حدودا سال ۱۳۱۰ بود که ساخت این عمارت باشکوه به دست ابوالقاسم مهندسی، معمار مشهور آن زمان آغاز شد. معماری این بنا با تمام جزئیاتش آنقدر زیبا و فریبنده است که شک نداریم به محض ورود با باغ برای دقایقی محو تماشای آن می‌شوید. جالب است بدانید که خانه شاپوری به دستور بزرگترین تاجران شیراز یعنی عبدالصاحب شاپوری بنا شد و تا دهه ۷۰ کاربری مسکونی داشت؛ اما در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان میراث فرهنگی خریده شد و به عنوان یکی از مهمترین بناهای شیراز درب‌های این عمارت به روی عموم مردم باز شد. ساخت این بنا به طور کلی ۵ سال به طول انجامید اما قطعا این شاهکار معماری ارزش صرف این زمان را داشت. 

عمارت شاپوری

خانه شاپوری در شیراز

معماری خانه شاپوری شیراز

از درب اصلی باغ که وارد شوید و از دالان نسبتا کوتاهی که گذر کنید، درست در میان درختان میوه و باغچه‌های گلکاری شده عمارت شاپوری توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. شاید در ابتدا انقدر محو زیبایی این عمارت شوید که از سبک جدید آن نسبت به سایر بناها چشم پوشی کنید. این بنای دو طبقه نسبت به عمارت‌های هم دوره‌ی خود چند تفاوت متمایز کننده دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. معماری این بنا تلفیقی از معماری ایرانی اروپایی است و در مهندسی این ساختمان به وفور هنجار شکنی در معماری سنتی ایرانی دیده می‌شود. به عنوان مثال اولین ویژگی اروپایی که در این بنا دیده می‌شود وجود بالکن سراسری در طبقه دوم است. غیر از بالکن وجود راه پله درست از وسط بنا و وجود درب ورودی از قسمت شمالی و با چرخشی ۹۰ درجه از سنت شکنی هایی است که در ساخت این بنا به کار رفته است. 

خانه شاپوری

عمارت شاپوری

کاربرد جدید خانه شاپوری

یکی از ویژگی‌های عمارت شاپوری داشتن اتاق‌های متعدد با کاربردهای متفاوت است؛ البته باید بدانید که بعد از تبدیل شدن این عمارت به عنوان میراث ملی، در این عمارت رستوران و کافه دایر شده است و می‌توانید خود را در فضای دل‌انگیز عمارت به یک وعده یا یک نوشیدنی دعوت کنید و تجربه‌ای متفاوت را رقم بزنید. 

رستوران شاپوریرستوران شاپوری

مقالات مرتبط

بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

خرید آنلاین بلیط پرواز های داخلی و خارجی

رزرو آنلاین هتل ها

رزرو و دسترسی به اطلاعات کامل هتل های خارجی و داخلی

رزرو آنلاین تورهای مسافرتی

خرید انواع تور به مقاصد خارجی و داخلی

6LeGHqAdAAAAAGMcJx9a0GEt6VYJLCwBDG-kLkpk